Fem år har gått sedan Liz Barrögård-Lindberg kom på konceptet, en slags gemensam profil för Nyköpings kommun som näringslivet kan samlas runt. Ett koncept som enligt henne ska fungera 365 dagar om året och vara "tydligt, unikt och attraktivt", som Barrögård-Lindberg själv uttrycker det.
– Den här staden är vacker, charmig och fantastisk för barn. Och det viktigaste en familj vill ha är värdskap och att känna sig välkomna, säger hon.
Därför vill hon att Nyköping ska profilera sig som "barnens huvudstad", som en självklar plats för alla barnfamiljer att stanna till vid på väg mot till exempel Stockholm eller Kolmården. Tanken är att de olika företagen inom Nyköpings besöksnäring och näringsliv på var sitt håll ska få in större barnperspektiv i sina verksamheter, vilket gemensamt kommer forma ett Nyköping vars utbud i första hand riktar sig till barn.
Här handlar det om att profilera Nyköping ännu tydligare än vad som tidigare har gjorts och Liz Barrögård-Lindberg tar upp andra kommuner som skapat sig en väldigt specifik image.
– Varför åker du till Jukkasjärvi? Tack vare ishotellet, säger hon.
Projektet leds av föreningen Nyköping i samverkan (NYSAM) och själva lanseringen skedde i går på Stjärnholms slott. Tillsammans med branschföreningen Visit Nyköping Oxelösund hade ett stort antal aktörer inom det lokala näringslivet bjudits in.
– Det här konceptet handlar om att man ska hänga upp näringen på något, förklarar Robert Wessberg, ordförande för Visit.
– Jag skulle vilja påstå att konceptet passar allt och alla. Du kan sätta in det i vilken verksamhet som helst. Vi anpassar budskapen för barn, istället för att anpassa oss till vuxna.
Själv har Liz Barrögård-Lindberg många års erfarenhet av turism och har bland annat varit ansvarig för turistbyrån i Nyköping under jubileumsåret. Nu hoppas hon att Nyköping officiellt ska kunna lanseras som barnens huvudstad om ett år.
– Det här är ett så tydligt varumärke. Bara genom att sätta upp en skylt längs E4:an där det bara står "Barnens huvudstad" skulle det kunna komma in tio procent fler hit, menar hon.
Enligt Liz Barrögård-Lindberg kommer hela detta år att handla om förberedelse. Företagen som vill vara med på projektet kommer att utbildas i värdskap, det ska tas fram en slags "barncertifiering" samt bjudas in testfamiljer som ska få pröva Nyköpings olika verksamheter i just hur bra respektive företags "barnperspektiv" i sitt utbud är.
– Barn är utan tvekan världens största målgrupp. Det som passar små fötter passar också äldre sådana. Passar det för barnvagnar passar det för handikappade och rullatorer, avslutar Liz Barrögård-Lindberg.