– Man tar beslut och gör allt färdigt. Sedan frågar man oss.
Ett antal av de företagare som finns och verkar på Tillverkarvägen har samlats i en av fastigheterna. De vill vara anonyma, de säger att de inte känner något förtroende för kommunen.
På bordet framför dem ligger ritningen över kommunens nya återvinningscentral.
I december klubbade Nyköpings kommunstyrelse igenom 82 miljoner kronor till bygget. De första schaktarbetena ligger inte långt fram i tiden.
Nu har kommunen bett företagarna, som får anläggningen som granne, om synpunkter. De undrar vad det är för mening med att svara när allt är klubbat och klart.
– Onödigt arbete, morrar en företagare.
Men den allmänna meningen om hur trafikflödet på deras väg kommer att bli är klar:
– Det kommer att bli kaos.
– Trafiken kommer att öka till den milda grad att det inte kommer att fungera, säger en av företagarna.
De ger inte mycket för den trafikutredning som kommunen har beställt och fått. Den konstaterar bland annat att "kö på Tillverkarvägen bedöms inte uppstå så ofta att separat svängfält behövs på vägen, däremot finns utrymme att införa ett sådant om ett framtida behov kräver".
Att det skulle bli kö hela vägen ut till Flättnaleden bedöms inte som troligt.
Företagarna har flera invändningar mot utredningen. Exempelvis att den inte har tagit hänsyn till att kommunen vill exploatera fler tomma tomter som finns längre ut på Tillverkarvägen.
– Om det kommer nya industrier, hur tror man det ska fungera?, frågar de sig.
Utredningen har heller inte tagit med det stora nya ridhuset i sina beräkningar.
De protesterar också mot att trafikutredningen påstår att deras verksamheter bara är under veckorna. Återvinningscentralen väntas ha mest trafik på helgerna.
– Vi kan behöva komma åt våra fastigheter även på helgerna. Hur ska vi komma fram då om det är kö?
Gruppen menar att områdets totala trafikflöde är större än det på Björshult, och att det har inte tagits med i trafikutredningen.
Nyköpings kommuns tekniska division huserar i lokaler i början av Tillverkarvägen. Därifrån är det också stor trafik.
– De byggde ut sin parkering nyligen, säger en av företagarna.
Deras förslag är att infarten flyttas till Flättnaleden, mellan bron över järnvägen och rondellen som leder in på Arnöleden.
– Avfarten för de som kommer från Nyköping läggs redan innan rondellen och sedan i en tunnel under Flättnaleden. De från Oxelösundshållet får en avfart till höger när de kommit över järnvägsbron, beskriver en företagare.
De har tidigare träffat företrädare för kommunen. Men företagarna konstaterar att de inte kunde svara på några av de frågor de hade.
De tycker att kommunen borde ha kunnat hitta annan mark som passar bättre.
– Kanske ute vid Vida (området mellan E4 och Bergshammar, reds. anm.).
De hade också sett att Björshult kunnat bli kvar och kompletteras med en ny anläggning på andra sidan staden. Som det är nu blir det inte bra, slår de fast.
– Trafikkaoset närmar sig med stormsteg.
Stefan Götesson är projektledare för nya återvinningscentralen.
– Den grannyttran som har skickats ut nu handlar om en justering i detaljplanen för att tillåta upplag och inte bara industri. Viktigt att känna till är att det inte är fråga om upplag av rest- och matavfall. Den verksamheten kommer att vara kvar på Björshult.
Samråd har hållits, säger han:
– Ett undersökande samråd för att förlägga den här verksamheten på platsen gjordes 2019, innan ansökan till miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen Uppsala län. Då hölls också samrådsmöte. Sedan hölls ett så kallat avgränsningssamråd och fastighetsägare fick brev och ombads komma med eventuella synpunkter.
Att trafikundersökningen inte kom att innefatta all trafik motiverar han så här:
– Då undersökningen inte har sett någon större påverkan på Tillverkarvägen har man inte sett att det har behövt någon större utredning. Det finns möjligheter att anpassa trafiklösningen för att säkerställa framkomligheten till omkringliggande verksamheter, om det skulle behövas i framtiden.