Under många år var Skavsta landets fjärde största flygplats. Under perioder har flygplatsen till och med intagit en tredjeplats, endast besegrad av Arlanda och Landvetter.
Transportstyrelsens senaste siffror över passagerarutvecklingen visar dock på ett rejält trendbrott. Efter årets första sju månader har Skavsta inte bara förlorat fjärdeplatsen – utan alltså förpassats till sjunde plats.
För Skavstas nya ägare, Arlandastad, innebär tappet inte att bolagets strategi för flygplatsen påverkas, uppger Skavstas styrelseordförande Kjell-Åke Westin i ett mejl till tidningen.
– Dagens läge förändrar inte vår offensiva satsning på området. Vi är nyblivna ägare av Stockholm Skavsta Flygplats och har precis startat upp arbetet med ambition att få till fler flyglinjer samtidigt som vi anställer en ny vd, berättar han.
Två flygplatser som klättrat på listan är Umeå och Luleå. För tre år sedan var Skavsta flygplats dubbelt så stort som kollegorna i norr. I dag är det Skavsta som är lillebror.
– Vi har gått väldigt starkt i år, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.
Det finns flera förklaringar till utvecklingen, förklarar hon. Dels är den gröna sektorn på stark frammarsch i området med flera stora industrisatsningar och dels har besöksnäringen gått starkt.
Antalet flygbolag som trafikerar Luleå Airport har också ökat. Det senaste tillskottet är Ryanair.
För Skavsta är det sannolikt smärtsamt att Luleås framgång delvis hänger ihop med Ryanair. Även om pandemirestriktonerna slog hårt mot Skavsta, så drabbades andra flygplatser i samma omfattning. Skavstas tapp i förhållande till övriga flygplatser hänger i stället starkt ihop med att Ryanair lämnade flygplatsen 2021.
I dag är det enbart Wizz Air som trafikerar Skavsta. Flygbolaget är mycket framgångsrikt och växer snabbare än de flesta konkurrenter. Men för att Skavsta är det viktigt att knyta fler flygbolag till sig, anser kommunalråd Urban Granström (S).
– Vi följer utvecklingen på Skavsta noga. Flygplatsen är viktig för Nyköping och dessutom är kommunen minoritetsägare. Jag vet att Skavsta arbetar intensivt med detta och vi har fullt förtroende för ledningen, säger han.
Till och med juli hade 308 047 passagerare rest via Skavsta. Arlanda var störst (9 739 250), Landvetter (2 383 348), Malmö (697 253), Bromma (557 139), Luleå (478 368) och Umeå (312 049).