– Våra gäster gillar när det bullrar, säger Lennart Hjelte, styrelseordförande i Nyköpings flyghistoriska förening.
På Skavsta blåser vindarna över startbanorna och bofinkar sjunger i träden. Lennart Hjelte tycker det är ovanligt tyst på platsen och hoppas det inte blir för mycket fåglar, eftersom det kan skapa problem när flygplatsen öppnar igen.
Ankomsthallen är stängd och på parkeringen badar några kajor i en vattenpöl. Inte en enda människa eller flygplan syns till. Förra året besökte ungefär 2,2 miljoner resenärer Skavsta.
För nästan 80 år sedan dränktes kvittrandet av motorljudet till det italienska flygplanet Caproni. Det var byiga vindar den 1 juni 1943 när flygaspirant Sven Forsberg startade upp den tolvcylindriga motorn vid flygflottiljen F11. Lärare Gösta Brink övervakade sin elev när han taxade ut och lyfte.
När de lite senare gick ner för landning fick Sven Forsberg problem i den ojämna vinden och höger vingspets tog i marken och skadades. Alla klarade sig i haveriet men staten fick skjuta till 500 kronor för att reparera planet.
Då har F11 på Skavsta varit igång ett par år. Två år senare är världskriget över men Nyköpingsborna blir ständigt påminda om krigsljuden.
Under större delen av kalla kriget dånar jetmotorer över Stigtomta och tystnaden lägger sig först 1980 då F11 läggs ner.
Efter stängningen av flygflottiljen är fågelsången tillbaka och Skavsta öde igen.
1984 inleddes en satsning på att skapa en civil flygplats. Det var Nyköpings och Oxelösunds kommuner som låg bakom detta och flygplatsen döptes till Nyköping/Oxelösunds flygplats.
Nyge-Aero sålde sin flygplats på Brandholmen och flyttade till Skavsta istället. I backspegeln blev flytten nyckeln till den civila flygplats den är idag, anser Stieg Ingvarsson.
– Nyge-Aero hade en civil linje till Stockholm och en annan linje från Eskilstuna till Göteborg, säger han.
Men det skulle dröja till mars 1997 innan det civila flyget tog fart på allvar. Då dundrar Ryanairs vd Michael O'Leary in i terminalen.
Ryanair hade valt Skavsta när de expanderade eftersom de kunde förhandla fram låga landningsavgifter. Michael O'Leary skulle knäcka SAS med "flygresor som höll ungefär samma standard som en bussresa mellan Nyköping och Ålberga", som tidigare SN-journalisten, Lasse Ringdahl beskriver i boken "Moderna tider".
Fem år senare, 2002, springer dåvarande kommunalråd Göran Forsberg hand i hand med Skavstas vd Dot Gade Kulovuori när Ryanair "enligt säkra källor" gör Skavsta till sitt skandinaviska nav, vilket också blir fallet 2003.
Men det var före pandemin. Nu råder det andra tider.
Skavsta är sedan i mars inte längre nav för Ryanair, som inlett förhandlingar med Boeing om färre leveranser av flygplan i två år framöver. Ryanair tror att det tar tid innan efterfrågan på flygbiljetter tar fart igen. Bolaget kan göra sig av med upp till 3 000 anställda, skriver TT.
Svenska staten kliver in med miljardlån till krisdrabbade flygbolaget SAS. Ryanair får inga lån och Michael O'Leary stämmer EU för godkännandet av lånegarantin till SAS, enligt Bloomberg News.
Ryanair har ställt in sina flygningar med anledning av pandemin och Wizz Air är det enda passagerarflyg som flyger nu.
Kommunalråd Urban Granström (S) tror att flyget på Skavsta kommer tillbaka efter pandemin.
– Det här visar vilken viktig verksamhet som behöver upprätthållas, säger han.
Han syftar framförallt på Kustbevakningen och det nya brandflyget som har sin bas i Nyköping. De är aktiva även under pandemin.
– Sedan får vi jobba för att besöksnäringsdelen ska komma tillbaka så snabbt det bara går.
Granström försöker få regering och den nationella nivån att se flygplatsen som samhällsviktig.
– Staten är beroende av att den är öppen året runt, säger han och tar kustbevakningen som exempel.
Det kommer bli dyrare att flyga och han ser att utbudet och konkurrensen kommer att minska.
Norwegian är krisdrabbat. Hur ser du på Ryanair?
– Min bild är att bolagen som flyger på Skavsta är rätt välrustade.
Flyget är en bidragande orsak till den globala uppvärmningen. Är det inte bra om flygandet minskar från Skavsta?
– Vi försöker föra diskussionen om kapaciteten och möjligheten att flyga från Stockholm i stort. Om flyget minskar är kanske inte en expansion av Arlanda nödvändig.