Arbetet med att lägga ny asfalt på Skavstas landningsbana är redan i full gång. Beskedet från EU betyder att upprustningen blir dubbelt så dyr för flygplatsen. I stället för 30 miljoner kommer företaget att tvingas punga ut hela beloppet på 60 till 70 miljoner själv.
Förutom ny asfalt ska lampor fällas in i banan och med hjälp av ett nytt landningssystem kommer flygplatsen att kunna ta emot trafik även i tät dimma och riktigt svåra väder. Sådana system finns i dag bara på Arlanda och Landvetter. När allt är klart är tanken att Skavsta ska kunna avlasta andra flygplatser i Stockholmsregionen, något som fått även regeringen att ställa sig bakom ansökan.
Men det verkar inte ha hjälpt. EU-kommissionen skriver i sitt avslag att projektet både är relevant och har tydliga nyttoeffekter, men att budgetbegränsningar och det relativt låga värdet för EU gör att svaret blir nej.
SN har sökt ledningen på Skavsta flygplats för en kommentar. De har tidigare gått ut med att hela projektet ska genomföras även om EU inte hjälper till med finansieringen, men att det då kan ta ett år längre och bli klart först sommaren 2018.
Pengarna från EU skulle också användas till att delfinansiera flera kommande utredningar om hur Skavsta kan växa som trafiknav för regionen när flygplatsen kopplas upp mot Ostlänken. Visioner saknas inte, men hittills har utdelningen varit skral. Skavsta gjorde en förlust på 16 miljoner kronor förra året och omsättningen stannande på 138 miljoner, en minskning med 17 procent jämfört med året innan.