Skavsta kan inte ta över trafiken

Det är inte bara näringslivet som protesterar mot planerna på att lägga ner Bromma. Enligt Trafikverket är det inte rimligt att varken Arlanda, Skavsta eller någon annan flygplats kan ta över trafiken.

skavstaflygplats

skavstaflygplats

Foto:

Nyköping2014-10-16 20:52

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholm vill döda Bromma och använda marken till bostäder i stället. Senast 2022 ska flygplatsen stängas, tycker politikerna. Men vägen dit lär inte bli rak. Förutom näringslivets högljudda protester finns också skepsis på Trafikverket.

Myndigheten har pekat ut Bromma som riksintresse för flygplatsverksamhet. För att Stockholms stad ska kunna bygga bostäder där måste Trafikverket först häva riksintresset. Och för att det ska kunna ske krävs att det finns någon annan flygplats som är redo att svälja Brommas trafik. Det gör det inte i dag, menar Rami Yones, sakkunnig på flygfrågor på Trafikverket.

– I scenariot som vi ser i dag ser vi inte att någon annan flygplats kan ta över Brommas roll. Vi har inte gjort någon kapacitetsanalys där vi tittat minut för minut, men det viktigaste att komma ihåg är att vi inte pratar om kapaciteten i dag, utan hur det kommer se ut enligt prognoserna både 20 och 30 år framåt.

Skavstas miljötillstånd är på sex miljoner passagerare om året och i dagsläget har flygplatsen bara omkring 1,6 miljoner resenärer per år. Bromma har cirka 2,3 miljoner.

Det verkar finnas gott om utrymme. Varför skulle inte Skavsta kunna ta över?

– Kapacitet finns på flera håll, till exempel Västerås och Uppsala, där vi har en flygplats som inte har någon trafik alls i dag. Men det handlar också om olika marknadssegment. Den efterfrågan som finns i Stockholm är på flygplatser i närområdet.

Du tror inte att Skavsta kommer ses som en närflygplats när Ostlänken är klar?

– Jag är helt övertygad om att resenärsunderlaget på Skavsta kommer förändras när Ostlänken är på plats. Men ett järnvägsprojekt som ska bli klart 2030 är inte tillräckligt för att häva riksintresset för Bromma.

Om Skavsta får mer trafik beror till syvende och sist på marknaden. Det bolag med mest trafik på Bromma är Braathens Aviation, där inrikesjättarna Malmö Aviation och Sverigeflyg ingår. För dem finns flygplatsen utanför Nyköping inte med på kartan.

– Vi tittar inre på några andra alternativ, vårt enda fokus i dag är Bromma. Det är för tidigt att säga vad vi skulle göra om flygplatsen lades ner, säger Emma Sandsjö, informationschef på Braathens.

Med Ostlänken tar det 40 minuter från Skavsta till Stockholm. Är det en ok restid för era kunder?

– Det får vi ta ställning till då. Det är ingen analys vi har gjort. Cityläget är ju en uppskattad fördel med Bromma.

Är det rimligt att lägga ner?

– Det är en fråga för politikerna, men vår uppfattning är att Bromma behövs. Framförallt för att det ska vara möjligt att resa effektivt till och från Stockholm från hela Sverige. Skulle våra resor från Bromma försvinna är det en tredjedel av Sveriges inrikesresor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om