– Skavsta har ett attraktivt läge, och vi håller öppet 24 timmar om dygnet, året om redan nu. Vi kan ta emot fler linjer med alla typer av flygplan, även på ”peak”-tider. Vi har kapacitet upp till sex miljoner passagerare med redan befintlig infrastruktur och utan extra miljöpåverkan. Stockholm Skavsta står redo, säger Cédric Fechter, vd på Stockholm Skavsta flygplats, i ett pressmeddelande.
I augusti i år publicerade regeringen en utredning där det framgår att Bromma flygplats skulle kunna vara avvecklad mellan år 2025 och 2027. Nu lämnar Skavsta flygplats ett yttrande i frågan, där man framhåller att man står redo inför ett avvecklande av Bromma.
"Stockholm Skavsta Flygplats har ett attraktivt läge i Stockholm-Mälardalen med tillgänglighet dygnet runt alla dagar om året. Flygplatsen är därmed att betrakta som den Södra porten till Stockholmsregionen", skriver Skavstas vd Cédric Fechter i yttrandet, som jobbats fram i nära samarbete med ägarna VINCI Airports och Nyköpings kommun.
Inte minst från år 2035, när Ostlänken beräknas vara färdig, menar Skavsta flygplats att man skulle fungera väl som en andra flygplats i Stockholmsområdet. I ett pressmeddelande skriver man att cirka 27 procent av Sveriges befolkning bor inom 100 kilometers radie från Skavsta och att utvecklingen av flygplatsen ger en potential för utveckling för övriga verksamheter i området och att Skavstaområdet skulle kunna bidra med 10 000 nya arbetstillfällen.