– Vi välkomnar förändringen. Om vi får pengar är det ett positivt tillskott i vårt arbete med att fortsätta utveckla flygplatsen, säger Joakim Lindholm, tillförordnad vd på Stockholm Skavsta flygplats AB.
Under många år har statens driftstöd till landets regionala flygplatser uppgått till 106 miljoner kronor per år. Nu har regeringen beslutat att stödet nästan ska fördubblas, till 210 miljoner kronor per år.
Samtidigt förändras reglerna så att fler flygplatser kan få stöd. Tidigare kunde inte privatägda flygplatser erhålla några pengar. Det undantaget har nu tagits bort.
I stället ska flygplatsen uppfylla minst ett av tre kriterier för att få stöd: Flygplatsen ska vara en beredskapsflygplats, ha upphandlad trafik eller ha betydande inrikestrafik. Dessutom ställs krav på att flygplatsen på sikt ska bli fossilfri.
Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, bedömer att antalet flygplatser som får stöd kommer att öka från 22 till 26 med de nya reglerna.
En av nykomlingarna lär bli Skavsta, tror han.
– Skavsta är en beredskapsflygplats och alla regionala flygplatser arbetar för att bli fossilfria. Skavsta lär bli en av de flygplatser som får ta del av det nya stödet, säger han.
De flygplatser som blir berättigade till stödet får dela potten, som alltså uppgår till 210 miljoner kronor. Om det blir 26 flygplatser som får ta del av kakan lär de få sju–åtta miljoner kronor vardera.
Det statliga stödet är till för att täcka de regionala flygplatsernas underskott.
Det lär inte diskvalificera en enda flygplats från att erhålla stöd. Regionala flygplatser går i princip alltid back. Ägarna – ofta kommuner och regioner – skjuter till pengar eftersom de ser andra värden i flygplatsen än eventuella vinster.
Stockholm Skavsta flygplats AB – som till 90,1 procent ägs av fastighetsbolaget Arlandastad och till 9,9 procent av Nyköpings kommun – är inte något undantag.
I och för sig gick flygplatsen med vinst under några enstaka år runt innan pandemin: När antalet passagerare var över 1,5 miljoner per år. Men på senare år har flygplatsens resultat ofta slutat på minus 40–50 miljoner kronor.
Ett eventuellt statligt stöd skulle alltså minska flygplatsens negativa resultat.
När börjar ni gå med vinst?
– Det kan jag inte bedöma. Men vi arbetar på med att utveckla flygplatsen och med fler linjer, säger Joakim Lindholm.