Möjligt miljonstöd för Skavsta – vĂ€lkomnas av vd:n: "Positivt"

Hittills har Skavsta blivit utan pengar nÀr staten har fördelat sitt stöd till landets regionala flygplatser. Men nu förÀndras reglerna och flygplatsen utanför Nyköping ser ut att bli en vinnare.

Under mÄnga Är har Skavsta varit diskvalificerat för statligt stöd.

Under mÄnga Är har Skavsta varit diskvalificerat för statligt stöd.

Foto: Sandra Nordin

Nyköping2024-07-03 18:43

– Vi vĂ€lkomnar förĂ€ndringen. Om vi fĂ„r pengar Ă€r det ett positivt tillskott i vĂ„rt arbete med att fortsĂ€tta utveckla flygplatsen, sĂ€ger Joakim Lindholm, tillförordnad vd pĂ„ Stockholm Skavsta flygplats AB.

Under mÄnga Är har statens driftstöd till landets regionala flygplatser uppgÄtt till 106 miljoner kronor per Är. Nu har regeringen beslutat att stödet nÀstan ska fördubblas, till 210 miljoner kronor per Är.

Samtidigt förÀndras reglerna sÄ att fler flygplatser kan fÄ stöd. Tidigare kunde inte privatÀgda flygplatser erhÄlla nÄgra pengar. Det undantaget har nu tagits bort.

undefined
Skavsta flygplats hade sin storhetstid innan pandemin. Men pÄ senare Är har trenden sakta vÀnt uppÄt igen och Norwegian har börjat trafikera flygplatsen.

I stÀllet ska flygplatsen uppfylla minst ett av tre kriterier för att fÄ stöd: Flygplatsen ska vara en beredskapsflygplats, ha upphandlad trafik eller ha betydande inrikestrafik. Dessutom stÀlls krav pÄ att flygplatsen pÄ sikt ska bli fossilfri.

Peter Larsson, vd pÄ branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, bedömer att antalet flygplatser som fÄr stöd kommer att öka frÄn 22 till 26 med de nya reglerna.

En av nykomlingarna lÀr bli Skavsta, tror han.

– Skavsta Ă€r en beredskapsflygplats och alla regionala flygplatser arbetar för att bli fossilfria. Skavsta lĂ€r bli en av de flygplatser som fĂ„r ta del av det nya stödet, sĂ€ger han.

De flygplatser som blir berĂ€ttigade till stödet fĂ„r dela potten, som alltsĂ„ uppgĂ„r till 210 miljoner kronor. Om det blir 26 flygplatser som fĂ„r ta del av kakan lĂ€r de fĂ„ sju–Ätta miljoner kronor vardera.

Det statliga stödet Àr till för att tÀcka de regionala flygplatsernas underskott.

undefined
Kustbevakningen har tre avancerade flygplan för sjöövervakning med hemmabasen pÄ Skavsta. PÄ senare Är har flygplatsen ocksÄ varit beredskapsflygplats.

Det lĂ€r inte diskvalificera en enda flygplats frĂ„n att erhĂ„lla stöd. Regionala flygplatser gĂ„r i princip alltid back. Ägarna – ofta kommuner och regioner – skjuter till pengar eftersom de ser andra vĂ€rden i flygplatsen Ă€n eventuella vinster.

Stockholm Skavsta flygplats AB – som till 90,1 procent Ă€gs av fastighetsbolaget Arlandastad och till 9,9 procent av Nyköpings kommun – Ă€r inte nĂ„got undantag.

I och för sig gick flygplatsen med vinst under nĂ„gra enstaka Ă„r runt innan pandemin: NĂ€r antalet passagerare var över 1,5 miljoner per Ă„r. Men pĂ„ senare Ă„r har flygplatsens resultat ofta slutat pĂ„ minus 40–50 miljoner kronor.

Ett eventuellt statligt stöd skulle alltsÄ minska flygplatsens negativa resultat.

NÀr börjar ni gÄ med vinst?

– Det kan jag inte bedöma. Men vi arbetar pĂ„ med att utveckla flygplatsen och med fler linjer, sĂ€ger Joakim Lindholm.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!