Trots en fortsatt tuff situation för Skavsta flygplats ser Peter Steinmetz en del ljusglimtar. Ryanair har aviserat att flera linjer till och från Skavsta öppnas under sommaren. Wizzair är redan igång – om än i liten skala – och sannolikt öppnar bolaget fler linjer under de närmaste månaderna.
– Utifrån de signaler jag får från flygbolagen gissar jag att 80 procent av tappet kommer att vara återtaget innan året är slut, säger Peter Steinmetz.
Tidningen har tidigare berättat att Ryanair planerar att öppna linjer från Skavsta under sommaren. Nu har planerna blivit mer konkreta.
Om drygt två veckor, 21 juni, öppnar Ryanair linjen mellan Skavsta och Krakow. Och den 2 juli börjar bolaget köra mellan Skavsta till Thessaloniki, Malaga, Milano- Bergamo, Gdansk, Alicante, London Stansted och Neapel. Wizzair kör i dag på Tuzzla, Wien och Belgrad.
– När Wizzair kan börja köra på Polen öppnar många linjer. Det är en stor marknad för dem, säger Peter Steinmetz.
Ljusglimtarna är mer än välkomna för flygplatsen. Coronaepidemin har lagt sig som en våt filt över branschen och trafiken har sjunkit som en sten. Under april hade Skavsta till exempel 2 054 passagerare – jämfört med 219 737 samma period i fjol.
Flygplatsen har utnyttjat möjligheten att permittera personalen och har ansökt om anstånd med fakturor på ett par hundra tusen kronor från Nyköpings kommun, bland annat för vatten.
– Möjligheten att permittera har gjort att vi inte har behövt varsla någon på grund av coronaepidemin. Det känns i alla fall bra.
Även om en vändning kan skönjas är det en lång väg att gå för att branschen ska befinna sig på samma plats som innan epidemin. Men Peter Steinmetz bästa gissning är att en fullständig återhämtning står för dörren.
– Jag tror att flyget och Skavsta flygplats så småningom kommer att överträffa siffrorna för 2019. Människor och företag har behov av att resa och flyget har flera konkurrensfördelar. Det kan ta flera år men till slut hamnar vi där.
Hur resvanorna kommer att utvecklas är en osäkerhetsfaktor, anser Peter Steinmetz. Förutom att det är svårt att bedöma när människors rädsla för smitta inte längre påverkar flygmönstret är det svårt att sia om hur miljöfaktorn kommer att slå.
– Det finns många faktorer att ta hänsyn till och jag har ingen spåkula. Men allt sammantaget så tror jag på en fullskalig återhämning, säger han.