– Det här är jättestort och alla som jobbar på flygplatsen går omkring och ler idag. Det är lite vinna eller försvinna i min värld, för en flygplats har inget berättigande om det inte finns flyglinjer, en marknad, säger Kjell-Åke Westin.
Han har suttit som ordförande för bolaget Stockholm Skavsta flygplats sedan slutet av maj, och njuter såklart av den stora nyheten att Norwegian börjar trafikera Alicante och Malaga från Nyköpingsflygplatsen. Direktflygen till Spanien ska gå två gånger i veckan mellan april och oktober nästa år.
Hur länge diskussionerna med det norska flygbolaget har pågått vill Kjell-Åke Westin inte avslöja. Men det har gått undan.
– Jag har nog aldrig varit med om att det har gått såhär pass fort att starta upp. Normalt är det minst ett halvår till ett år från att man kommer överens till att man kan starta en linje. Men vi har haft en gemensam bild av vad vi vill göra och då gick det fort, säger han.
Varför vill Norwegian till Skavsta?
– De bedömer att det finns en marknad. När Ryanair flög härifrån till Alicante och Malaga så låg kabinfaktorerna (beläggningen i planet, SN:s anmärkning) på över 90 procent. Vi hoppas naturligtvis att Norwegian åker med fulla kärror och även vill expandera.
Fler nya linjer ska tillkomma till Skavsta under nästa år, det är den tydliga visionen. Att det blev just Malaga och Alicante nu är ingen slump. Destinationerna har varit efterfrågade från de flesta Nyköpingsbor som Kjell-Åke Westin har hunnit träffa. Även London finns med på den önskelistan.
Så när kan man flyga till London från Skavsta?
– Det är klart att London är väldigt intressant för oss. Och de tidigare flighterna med Ryanair låg också med 90 procents kabinfaktor.
– Men det vore även trevligt med en linje till Köpenhamn. Det är mycket affärsfolk som reser Södertälje, Stockholm och ut till Arlanda för att ta sig till Köpenhamn över dagen. Det blir långt och krångligt. Skulle vi ha en avgång härifrån på morgonen och en hem på kvällen, vore det väldigt uppskattat.
Ledningen har tidigare kommunicerat ut att man vill "höja Skavsta till en annan division" och inte bara vara en flygplats för lågprisbolag. I och med etableringen av Norwegian tycker man sig vara på väg åt det hållet.
– Man kan visserligen säga att alla bolag är lågprisbolag idag. Men Norwegian är mer av ett konventionellt bolag än exempelvis Ryanair, Wizz Air och Easy Jet. Så att få in dem ligger helt i linje med att jag vill sätta Skavsta på den nationella och internationella flygplatskartan och inte bara att det är en Ryanairflygplats, säger Kjell-Åke Westin.
Flygbranschen har det fortsatt kämpigt efter pandemin. I och med ett svajigt omvärldsläge och ekonomisk osäkerhet är Kjell-Åke Westin osäker på om eller när passagerarvolymerna kommer att återgå till hur de såg ut innan pandemin. Att Norwegian satsar på Skavsta i en så pass osäker tid är samtidigt en indikation på att man tror mycket på Nyköpingsflygplatsen.
– Många flygbolag har brist på personal efter pandemin, och det gör att de inte kan expandera lika fort som de kanske vill. Så att Norwegian väljer oss det är en jättestark signal. Superstark.