Hotell, restauranger och konferenscenter. Upplevelser - kanske i form av en dinosauriepark med miljöprägel. Ett attraktivt företagsområde och eventuellt nya bostäder.
När planerna för Skavstaområdet arbetades fram bedömdes området ha en enorm potential. Närheten till Skavsta flygplats, den kommande stationen på Ostlänken, E4:an och hamnen i Oxelösund pekas ut som nyckelfaktorer i ett utvecklingsprogram från 2018.
Sedan dess har flyget genomgått en transformation. För två år sedan växte flygplatsen och kommunen räknade med att passagerarantalet skulle växa till sex miljoner per år. I dag står planen stilla. Dessutom befarar en del experter att flygbranschen kan få svårt att hämta sig från det stålbad som coronaepidemin utgör.
Men flygplatsens förvandling påverkar inte planerna, förklarar kommunalråd Urban Granström (S).
– Oavsett hur framtiden ser ut för flygplatsen, är området väldigt attraktivt för investerare. Området ska få en station på Ostlänken och det ligger nära E4:an och hamnen i Oxelösund. Vårt jobb påverkas inte alls av detta. Möjligen kan området få en annan inriktning men det är allt.
Finns det en risk att det inte blir någon station på Ostlänken vid Skavsta, om flygplatsen krymper kraftigt?
– Nej, om flygbranschen inte återhämtar sig blir Skavsta flygplats än viktigare. Genom att i det läget ha bra förbindelser till Skavsta behöver inte staten bygga nya landningsbanor på andra flygplatser i Stockholmsregionen, säger Urban Granström.
Samhällsbyggnadschef Anna Selander berättar att arbetet med Skavstaområdet pågår som vanligt, med samma resurser och samma intensitet som tidigare. Nyligen kopplades till exempel en konsult in med uppdrag är att ta fram en så kallad strukturplan, som lite mer exakt beskriver hur området ska utvecklas.
Precis som Urban Granström bedömer hon att planerna är realistiska och viktiga att förverkliga - även om utvecklingen för Skavsta skulle bli en annan än vad som framkom i prognoserna för två år sedan.
– Jag tror att vi kommer att ha internationellt flyg på Skavsta även i framtiden. Men oavsett hur det blir, så är området väldigt attraktivt. Vi har redan intressenter som frågar hur tidsplanen ser ut, säger Anna Selander.
Tidningen har tidigare kunnat berätta att av de företag som visat intresse för området är Scandinavian edutainment. Bolagets hoppas kunna bygga en upplevelsepark med hållbarhet som tema i området. Parken - som beräknas locka en halv miljon besökare om året - ska också innehålla en dinosauriepark. Som jämförelse kan nämnas att Kolmården brukar locka ungefär 700 000 besökare om året.
Är Scandinavian edutainment fortfarande en av intressenterna?
– Ja, nyligen förnyade faktiskt bolaget och kommunen en avsiktsförklaring om upplevelseparken, säger Anna Selander.
I utvecklingsprogrammet från 2018 delas Skavstaområdet in i fyra olika delområden. I området runt den blivande tågstationen ska ett nytt centrum växa fram, med handel, kontor, hotell och konferensanläggningar. I två andra områden skapas utrymme för kontor, små och stora företag och olika former av mötesplatser.
Nuvarande F11 räknas som ett fjärde område. Här ska besöksnäring och naturen vara i fokus, berättar Anna Selander.
– Troligen börjar vi utveckla F11 först. Kanske att de första avtrycken kan ses under 2022 eller 2023, säger hon.