Han sitter vid ett av terminalens många restaurangbord. De övriga borden är lediga. Men även om terminalen just nu ekar tom så känns den faktiskt inte övergiven.
Restaurangen bidrar till känslan av en levande plats. Den är relativt ny och ger ett modernt och fräscht intryck. Terminalgolvet blänker och vid en pelare sitter en målare och stryker på färg.
Hela flygplatsen ska få ett lyft, avslöjar Brett Weihart.
– Det ska vara en upplevelse att resa hit och härifrån. Gästerna ska komma ihåg vår flygplats med glädje, säger han.
Det folktomma och det strävsamma sida vid sida. I någon mån är det en sammanfattning av flygplatsens situation.
Ödsligheten är som en spegel av det faktiska läget. Passagerarantalet viker och flygplatsen går minus.
Under de första tio månaderna 2023 hade Skavsta 624 000 passagerare. I år stannade siffran på 317 000. Antalet resenärer har med andra ord nästan halverats.
Nedgången kan inte förklaras av en nationell trend. Totalt sett ökar flygresandet. Till och med oktober hade landets flygplatser knappt 26 miljoner passagerare (en ökning med knappt 400 000).
Samtidigt går Stockholm Skavsta flygplats back. Förra året med knappt 60 miljoner kronor.
När Brett Weihart i somras tackade ja till jobbet som vd antog han med andra ord rejäl utmaning. Men han gjorde det med öppna ögon.
Intresset för flyg har följt med honom sedan barnsben. Under uppväxtåren i Australien bodde hans mamma och pappa på var sin sida av den väldiga ön. Den blev många flygresor till och från respektive förälder – och hans älskade det.
Så småningom skaffade han eget flygcertifikat. Efter flytten till Sverige har han haft flera uppdrag inom flygbranschen. Senast var han med och byggde upp en ny flygplats i Sälen.
Tror du verkligen att ni kan vända detta?
– Ja, annars hade jag aldrig tagit det här jobbet. Jag är övertygad om att Stockholm Skavsta flygplats blir en av landets största flygplatser igen.
I det korta perspektivet måste det strävsamma arbetet fortsätta. Först och främst ska de flygbolag som i dagtrafikerar Skavsta, Wizzair, Norwegian och TUI, få bästa möjliga förutsättningar.
– Sedan ska vi fortsätta att försöka få hit nya flygbolag. Jag har diskussioner med potentiella kunder varje dag och det finns ett stort intresse.
Det finns en faktisk omständighet som talar för att passagerarsiffrorna ökar inom kort.
Årets negativa trend kan till stor del förklaras av att Wizzair, flygplatsens största kund, har problem med att få service på en del av sina flygplansmotorer.
– De har tvingats ställa en del flygplan och pausa en del linjer från Skavsta. Men enligt de signaler vi får är borde servicen börja fungera normalt igen under 2025.
I ett längre perspektiv gynnar två parallella utvecklingar Skavsta.
Dels ser det ut som att Bromma flygplats läggs ned senast 2038. Stockholm stad har sagt upp hyreskontraktet med Brommas ägare, statliga Swedavia. Dels ska Skavsta få en station längs med Ostlänken och enligt planerna tas den nya järnvägen i drift 2035.
Enligt Brett Weihart hamnar flygplatsen i ett helt nytt läge när Ostlänken står klar.
– Flygbolagens intresse kommer att öka. Vi lär märka det ett par tre år innan järnvägen tas i trafik. Det är så lång framförhållning som flygbolagen har, säger han.
Sedan 2022 är fastighetsbolaget Arlandastad group majoritetsägare i flygplatsen.
Hur länge orkar ägaren vänta på att ni ska gå med vinst?
– Vår ägare är väldigt långsiktig vad gäller hela Skavstaområdet med målsättningen att flygplatsbolaget ska gå med vinst.
Brett Weihart är en meriterad orienterare och har varit lagledare för Australiens juniorlandslag. Och det var faktiskt orienteringen som förde honom från hemlandet.
Under sin ungdom tävlade han i Sverige. Han förälskade sig i naturen – och blev så nyfiken att han ville pröva hur det var att bo i landet. Han blev kvar.
Man kan fråga sig om kärleken till naturen krockar med uppdragen inom flygbranschen, som ofta är ifrågasatt när den gröna omställningen diskuteras.
Enligt Brett Weihart finns det ingen motsättning.
– Precis som alla andra sektorer måste flygbranschen ställa om till fossilfritt. Det är alla inom branschen medvetna om och utvecklingen är redan igång.
När Skavsta var som störst hade flygplatsen 2,2 miljoner passagerare och var landets tredje största flygplats. Brett Weiharts mål är att flygplatsen i framtiden ska vara större än så.
– Målet är att vi ska bli större än någonsin. Jag kan bara inte sätta någon datum för när målet ska vara uppnått.