I tisdags meddelades att Skavsta flygplats sålts till Arlandastad Group AB. Köpeskillingen stannade på 117 miljoner kronor varav 29 miljoner kronor kontant och resterande genom övertagande av skulder.
I köpet ingår förutom själva flygplatsen också 4,8 miljoner kvadratmeter mark.
I dag är Nyköpings kommun knappt tioprocentig delägare i flygplatsen. 2005 ägde man hela men sålde flygplatsen till bolaget TBI. Köpesumman då var 220 miljoner kronor plus en bonus på 50, som försvann till en ny passagerarterminal.
Har Skavstas värde halverats på 17 år? På det kan inte flygexperten och tidningen Flygrevyns chefredaktör Anders Carlsson svara.
– Men jag höjde på ögonbrynen över summan (117 miljoner), man får samtidigt för det sanslöst mycket områden kring Skavsta, säger Anders Carlsson.
Nyköping kommuns representant i Skavstas styrelse tidigare kommundirektören Erik Carlgren kan inte heller säga om köpeskillingen är hög eller låg.
– Jämfört med en ny start- och landningsbana till Arlanda (planeras till år 2035 och beräknas kosta miljarder) är detta projekteringspengar, säger Erik Carlgren.
Nyköpings kommun har genom åren pytsat in många miljoner till Skavsta och inte minst flygbolaget Ryanair. Däremot har man sluppit kontinuerliga insatser i storleksklassen 20-30 miljoner som många andra kommuner tvingas till (bland annat Halmstad, Norrköping).
Skavsta har de senaste två åren redovisat ett resultat på närmare minus 50 miljoner årligen.