Brommas största kund är flygbolaget Bra, som står för ungefär 90 procent av flygplatsens trafik. Nyligen stod det klart att Bra blir underleverantör till SAS och flyttar till Arlanda vid årsskiftet.
Beskedet har gjort att röster som vill se en nedläggning av Bromma har blivit ljudligare: Stockholms handelskammare är en av de aktörer som förordar en nedläggning.
Skavstas vd Brett Weihart bedömer att det kan bli svårt att driva Bromma med lönsamhet när Bra försvinner, men säger att det är ägaren Swedavia som äger frågan.
Däremot sticker han inte under stol med att en nedläggning öppnar nya möjligheter för Stockholm Skavsta airport.
– Vi står redo. Vi har kapacitet att ta emot trafik om Bromma läggs ned, säger han.
Frågan är dock vilka möjligheter som öppnar sig.
Stockholms handelskammare bedömer att Skavstas betydelse för huvudstaden ökar om Bromma läggs ned, i det korta perspektivet som komplementflygplats till Arlanda. Om det uppstår problem på Arlanda kan trafiken i större utsträckning dirigeras om till Skavsta.
Däremot bedömer handelskammaren att det finns outnyttjad kapacitet på Arlanda, vilket innebär att flygplatsen kan svälja Brommas trafik.
Brett Weihart menar att möjligheterna är större än så.
– Det kan finnas outnyttjad kapacitet på Arlanda, men frågan är under vilka tider på dygnet. På många flygplatser finns det outnyttjad kapacitet på tider av dygnet som inte är så attraktiva. På Skavsta kan vi erbjuda attraktiva tider.
– Vår attraktionskraft kommer att öka ännu mer när Ostlänken är på plats, då blir det enklare, snabbare och smidigare att ta sig hit, säger han.
Även om Bromma främst är en flygplats för inrikestrafik så har flygplatsen även utrikestrafik, bland annat till Helsingfors. Och det är framför allt för utrikestrafiken som Skavsta kan bli ett alternativ, förklarar han.
– Om det blir ont om tider på Arlanda kan även befintliga bolag med utrikestrafik se fördelar med att flytta till Skavsta.
På Bromma finns även bolag som servar flygbolagen, till exempel med flygplansunderhåll. Skavsta kan bli ett alternativ även för dessa bolag, bedömer han.
– Jag ser ljust på Skavsta framtid.
Brett Weihart menar också att flyget har en plats även efter den gröna omställningen. Med hjälp av ny teknik minskar flygens utsläpp och flera alternativa drivmedel är under utveckling.
– Vätgas och el ser mycket lovande ut. Jag tror att flyget kommer att vara grönt flera år innan 2045, då vi ska ha ett klimatneutralt samhälle.