Skavstas vd om regeringen: "Inte besviken men bekymrad"

En akut kris var Cédric Fechter beredd på när han tog över som vd på Stockholm Skavsta flygplats. En annan sak har däremot gjort honom rejält förvånad. "Kunskapen om Skavsta är väldigt dålig", säger han.

Kunskapen om Skavsta är låg och flygplatsen har inte fått ta del av regeringens stödpaket. "Jag är inte besviken. Men jag är bekymrad", säger vd Cédric Fechter.

Kunskapen om Skavsta är låg och flygplatsen har inte fått ta del av regeringens stödpaket. "Jag är inte besviken. Men jag är bekymrad", säger vd Cédric Fechter.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-03-06 06:55

På bordet framför Cédric Fechter står en flaska handsprit och en kartong munskydd. Det känns symboliskt. Pandemin är närvarande på Skavsta. Passagerarna och vrålet från jetmotorer är mer frånvarande.

Med tanke på coronakrisen är det knappast chockerande att flygplatsen har det tufft ekonomiskt – men nyheten att konkurs hotar inom några veckor slog trots allt ned som en bomb på onsdagen

Cédric Fechter har levt med det ekonomiska stålbadet ända sedan han blev flygplatsens vd för ett halvår sedan.

– Vi har hela tiden arbetat med att minska våra kostnader. Det har varit påfrestande, inte minst för personalen. Tyvärr räcker det inte. Vi behöver hjälp, säger han.

undefined
Under 2020 minskade trafiken räknat i antal passagerare med 75 procent. Trots det klättrade Skavsta på listan över landets största flygplatser och intar i dag en tredjeplats.

För att lösa den akuta krisen måste Skavsta ta ett banklån. Den exakta summan har inte varit känd tidigare men i dag förklarar Cédric Fechter att det handlar om 70 miljoner kronor. 

Franska Vinci airports – som äger 90,1 procent av flygplatsen – har sagt ja till att gå i borgen för 30 procent av lånet. Skavsta hoppas att Nyköpings kommun ska gå i borgen för resten. Lösningen har diskuterats fram i nära samarbete med både kommunenledningen och Vinci, berättar Cédric Fechter.

Frågan är varför kommunen – med en ägarandel på 9,9 procent – ska gå i borgen för 70 procent av banklånet.

Cédric Fechter menar att frågan är felställd. Aktieägandet är inte relevant. Skavsta vänder sig till kommunen i dess egenskap av samhällsaktör – en samhällsaktör som har intresse av att flygplatsens finns kvar och utvecklas, förklarar han.

– Vi på Skavsta och Vinci vill se att samhället stödjer vår verksamhet. Det är därför vi vänder oss till kommunen.

Skavstas önskan om hjälp från samhället kan ses i skenet av det miljardstöd som svenska staten riktat till en stor del av landets flygplatser. Swedawia, som driver de statliga flygplatserna, har fått 3 150 miljoner. De regionala flygplatserna, som ofta ägs av kommuner, har fått 100 miljoner kronor – privatägda Skavsta blev utan.

I juni förra året anmälde Skavstaledningen stödet – som man menar sneddriver konkurrensen – till EU-kommissionen. I dag vill Cédric Fechter inte kommentera stödet närmare.

undefined
"Vi och vår majoritetsägare vill ha stöd från samhället. Det är därför vi vänder oss till Nyköpings kommun", säger Cédric Fechter.

Är du besviken på regeringen?

– Jag är inte besviken. Men jag är bekymrad.

Innan Cédric Fechter kom till Skavsta hade han under tre och ett halvt års tid varit vd för Lyon airport. Han lämnade en flygplats som var under stark utveckling. Nu leder han en krisflygplats.

Han var beredd på vad som väntade. I alla fall vad gäller ekonomin. Däremot var han inte beredd på att många svenska samhällsaktörer har väldigt dålig kunskap om flygplatsen.

Skavsta är landets tredje flygplats. Det borde räcka för att skapa intresse, anser Cédric Fechter. Dessutom är flygplatsen viktig för att det svenska näringslivet ska få tillgång till kompetens från utländska arbetare, som använder Skavsta för att besöka familjen i hemlandet.

Skavsta är också hemmahamn för viktiga beredskapsfunktioner, som brandflyg och kustbevakning.

– Under pandemin har vi förlorat pengar på dessa verksamheter. Ersättningen täcker kostnaderna när passagerartrafiken är i gång. Nu har vi hållit öppet dygnet runt trots att trafiken minskat med 75 procent. Vi har uppvaktat myndigheterna om detta men ännu inte fått något gehör.

Kommer ni att överleva krisen?

– Ja, jag är övertygad om att kommunen går in med det stöd vi efterfrågar.

Så vill Skavsta ha hjälp

För att klara krisen behövs ett banklån på 70 miljoner kronor. Skavsta vill att kommunen går i borgen för 70 procent av banklånet.

Enligt Skavsta löper kommunen ingen ekonomisk risk. Stockholm Skavsta flygplats AB kommer att inteckna mark till ett motsvarande värde. Om kommunen måste betala på lånet, får kommunen motsvarande belopp i form av mark.

Vinci Airport har sagt ja till att gå i borgen för 30 procent av banklånet. Dessutom kommer Vinci att höja Skavstas eget kapital med en okänd summa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!