På bordet framför Cédric Fechter står en flaska handsprit och en kartong munskydd. Det känns symboliskt. Pandemin är närvarande på Skavsta. Passagerarna och vrålet från jetmotorer är mer frånvarande.
Med tanke på coronakrisen är det knappast chockerande att flygplatsen har det tufft ekonomiskt – men nyheten att konkurs hotar inom några veckor slog trots allt ned som en bomb på onsdagen.
Cédric Fechter har levt med det ekonomiska stålbadet ända sedan han blev flygplatsens vd för ett halvår sedan.
– Vi har hela tiden arbetat med att minska våra kostnader. Det har varit påfrestande, inte minst för personalen. Tyvärr räcker det inte. Vi behöver hjälp, säger han.
För att lösa den akuta krisen måste Skavsta ta ett banklån. Den exakta summan har inte varit känd tidigare men i dag förklarar Cédric Fechter att det handlar om 70 miljoner kronor.
Franska Vinci airports – som äger 90,1 procent av flygplatsen – har sagt ja till att gå i borgen för 30 procent av lånet. Skavsta hoppas att Nyköpings kommun ska gå i borgen för resten. Lösningen har diskuterats fram i nära samarbete med både kommunenledningen och Vinci, berättar Cédric Fechter.
Frågan är varför kommunen – med en ägarandel på 9,9 procent – ska gå i borgen för 70 procent av banklånet.
Cédric Fechter menar att frågan är felställd. Aktieägandet är inte relevant. Skavsta vänder sig till kommunen i dess egenskap av samhällsaktör – en samhällsaktör som har intresse av att flygplatsens finns kvar och utvecklas, förklarar han.
– Vi på Skavsta och Vinci vill se att samhället stödjer vår verksamhet. Det är därför vi vänder oss till kommunen.
Skavstas önskan om hjälp från samhället kan ses i skenet av det miljardstöd som svenska staten riktat till en stor del av landets flygplatser. Swedawia, som driver de statliga flygplatserna, har fått 3 150 miljoner. De regionala flygplatserna, som ofta ägs av kommuner, har fått 100 miljoner kronor – privatägda Skavsta blev utan.
I juni förra året anmälde Skavstaledningen stödet – som man menar sneddriver konkurrensen – till EU-kommissionen. I dag vill Cédric Fechter inte kommentera stödet närmare.
Är du besviken på regeringen?
– Jag är inte besviken. Men jag är bekymrad.
Innan Cédric Fechter kom till Skavsta hade han under tre och ett halvt års tid varit vd för Lyon airport. Han lämnade en flygplats som var under stark utveckling. Nu leder han en krisflygplats.
Han var beredd på vad som väntade. I alla fall vad gäller ekonomin. Däremot var han inte beredd på att många svenska samhällsaktörer har väldigt dålig kunskap om flygplatsen.
Skavsta är landets tredje flygplats. Det borde räcka för att skapa intresse, anser Cédric Fechter. Dessutom är flygplatsen viktig för att det svenska näringslivet ska få tillgång till kompetens från utländska arbetare, som använder Skavsta för att besöka familjen i hemlandet.
Skavsta är också hemmahamn för viktiga beredskapsfunktioner, som brandflyg och kustbevakning.
– Under pandemin har vi förlorat pengar på dessa verksamheter. Ersättningen täcker kostnaderna när passagerartrafiken är i gång. Nu har vi hållit öppet dygnet runt trots att trafiken minskat med 75 procent. Vi har uppvaktat myndigheterna om detta men ännu inte fått något gehör.
Kommer ni att överleva krisen?
– Ja, jag är övertygad om att kommunen går in med det stöd vi efterfrågar.