Skola får bakläxa: utredde inte stöd till elev

En skola i Nyköping får bakläxa av Skolinspektionen. Skolan har missat att tillräckligt noggrant utreda en elevs behov av stöd, anser Skolinspektionen.

Skolan har inte tillräckligt noga utrett elevens behov av stöd, enligt skolinspektionen.

Skolan har inte tillräckligt noga utrett elevens behov av stöd, enligt skolinspektionen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Nyköping2020-06-30 10:00

Redan 2017 gjordes en anmälan om att eleven inte fick tillräckligt stöd i skolan. Enligt de utredningar skolan gjorde efter denna anmälan behövde dock eleven inte något särskilt stöd. Situationen kunde hanteras inom ordinarie verksamhet, ansåg skolan.

I början på 2020 gjordes en ny utredning om elevens behov av stöd. Den här gången blev slutsatsen att eleven var i behov av ett mer generellt stöd och dessutom extra stöd i ett ämne, som eleven annars riskerade att få underkänt i.

Skolan har därefter sett till att eleven får extra stöd i ämnet vid fyra lektionstillfällen i veckan. Eleven får dessutom får stöd av en resursperson, som hjälper eleven att strukturera uppgifter och att fokusera.

Enligt Skolinspektionen har den utredning som skolan gjorde under våren 2020 flera brister. Dels har skolan inte tillräckligt noga titta på hur elevens kunskapsnivå ligger till i förhållande till kunskapsmålen och dels har skolan inte tillräckligt noga undersökt varför eleven har svårigheter, anser Skolinspektionen som förelägger skolan att vidta åtgärder.

Skolinspektionen har även nåtts av en anmälan om att eleven utsatts för kränkande behandling på skolan. Myndigheten har inte gått vidare med en utredning om detta eftersom uppgifterna i den ursprungliga anmälan var vaga. Mer konkreta uppgifter har inte lämnats in, trots att Skolinspektionen efterfrågat sådana.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!