Skola måste utreda stöd till elev

En skola i Nyköping måste brådskande utreda en av sina elevers behov av stöd. Det menar Skolinspektionen som ser att det saknas en helhetssyn för att eleven ska få den hjälp som krävs för att klara av skolgången.

Elev

Elev

Foto:

NYKÖPING2015-10-15 10:12

Eleven på Nyköpingsskolan har en funktionsnedsättning som innebär att hen behöver struktur och stöd i skolarbetet. Detta efterfrågades av föräldrarna redan för fem år sedan när eleven började på skolan, men då valde man att vänta och se hur allt fungerade.

Under andra läsåret vidtog skolan åtgärder, men det tog ända fram till vårterminen innan eleven fick en fungerande skolsituation. Efter att elevens resursperson slutat samma termin har hens skolsituation enligt anmälan successivt försämrats och föräldrarna har ansett att skolan inte har tillräckliga resurser och kompetens för att tillgodose elevens stödbehov.

Enligt Skolinspektionens bedömning uppmärksammade skolan elevens behov av stödåtgärder när hen började där. Dock menar man att det saknas dokumentation som visar vilka överväganden som skolan gjort när det gäller just stöd till eleven.

Skolinspektionen bedömer även att skolan inte har genomfört någon pedagogisk utredning av elevens behov av stödåtgärder. Enligt skolans huvudman, det vill säga Nyköpings kommun, har man under våren 2015 genomfört en kartläggning som visat att eleven behöver stöd, men Skolinspektionen har inte fått in någon dokumentation som styrker detta.

Myndigheten ser att skolan har utarbetat ett åtgärdsprogram samt uppmärksammat och till viss del utrett elevens behov av stödåtgärder. Dock anser man att det saknas ett helhetsgrepp över elevens skolsituation och vilket stöd som hen behöver. Därför måste rektorn nu skyndsamt utreda dessa behov och vidta alla åtgärder som krävs, åtgärder som sedan ska dokumenteras i ett åtgärdsprogram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om