– Vi måste anpassa oss till hur verkligheten ser ut, och det är precis vad vi gör.
Det säger Heléne Linder, rektor för Nyköpings gymnasium, om beslutet att från och med i höst inte längre tillåta några betygsgrundande hemuppgifter i skolan.
Beslutet, som SVT Sörmland var först att rapportera om, gäller för alla kommunala skolor i Nyköping från mellanstadiet och uppåt. Anledningen är de möjligheter till fusk, som den nya sortens AI-teknik för med sig.
– Vi måste ha ett rättssäkert betygssystem och det blir kanske allra viktigast på gymnasiet, för det är det betyg man har hela livet sedan när man söker till högre studier, säger Heléne Linder.
AI-robotarna kan producera text på en avancerad nivå och är allmänt tillgängliga, något som öppnar för en ny typ av fusk i skolor, högskolor och på universitet. Och AI-fusket finns redan på skolan, enligt rektorn.
– Vi vet att det förekommer.
Skolan får kännedom om fusket dels genom att elever som inte vill fuska berättar om de misstänker att kamrater gör det, dels genom att lärare uppmärksammar om elever helt plötsligt lämnar in uppgifter på en mycket högre nivå än vad de tidigare har presterat.
För att betygen ska bli mer rättssäkra och för att stävja fusket kommer det från och med i höst alltså inte längre ges några examinerande hemuppgifter i Nyköpings kommunala skolor. Däremot kan skolorna fortsätta med att ge övningsuppgifter och även längre skrivuppgifter. Till exempel måste eleverna fortfarande göra sina gymnasiearbeten.
För att dessa ska kunna examineras på ett säkert sätt måste skolan lägga fokus på att följa elevernas arbete och på att genom frågor och opponeringar säkerställa att eleven verkligen har gjort arbetet själv.
– Det vi kan göra är att ifrågasätta texten för eleverna. Har man skrivit en text själv och kan innehållet, då kan du försvara den. Det vi kallar opponeringar får en större och mer framträdande roll, säger rektor Heléne Linder.
Att examinerande hemuppgifter försvinner kommer att märkas olika mycket i olika ämnen, enligt rektorn. I vissa ämnen sker redan nu all examination i skolan, medan det i andra har förekommit mer hemarbeten.
Samtidigt framhåller hon att AI-tekniken i sig inte behöver vara av ondo, utan tvärtom kan användas av skolan och eleverna.
– AI inte bara ett hot, det är en fantastisk möjlighet om man använder det på rätt sätt. Och hela tiden är medveten om att allt som finns där inte är sant. Man måste vara otroligt källkritisk.