Engelskalärare Yamini Someshwar står i ett tomt klassrum på enheten Omega, Nyköpings högstadium.
Hon har blandade känslor inför den drastiska förändringen. Redan prövade högstadielärare, som nästan dagligen jobbar med att reda ut små och ibland större konflikter – kärnuppdraget är undervisning – fick en pandemi på halsen där fysisk distansering är ledstjärnan. Hålla avstånd rimmar illa med "kalviga" tonåringar utan välutvecklad impulskontroll som nu dessutom byter en pedagogiskt uppbyggd miljö till distansstudier. Småsyskon som kanske är hemma, speldatorer med förförande dragningskraft och trasiga familjer finns med i vissa ekvationer.
Yamini Someshwar har ändå valt ett positivt synsätt och tacklar det delvis med humor. Humorgruppen Monty Phytons mörka komiska universum lindrar.
Initialt är nödsituationer på flygplan ändå den bästa liknelse hon kan komma på. När syrgasmunstyckena droppar ner ska de vuxna först sätta det till sina munnar för att sedan hjälpa barnet bredvid.
– Allt är så nytt och vi har många frågor som vi inte har svar på ännu men vi måste hjälpa oss själva först så att vi kan hjälpa elever sedan, säger hon.
Yamini Someshwar vill samtidigt tona ner situationen något, och fast hon ser sig som en lärare "av den gamla stammen", och gillar papper och penna, så försvinner inte hennes ämneskunskaper eller hennes erfarenheter bara för att eleverna lämnar skolan under en period.
– I grund och botten handlar det om att få tekniken att fungera och att planera om lektionerna för att anpassa dem till de nya förhållandena.
Hon tror tekniken kommer fungera bra och hennes arbetslag är sammansvettsade. De är vana att hantera utmaningar i jobbet.
– Jag har ett fantastiskt arbetslag som tänker positivt och vi kör på så gott vi kan. Det blir en lärdom, säger hon.
Största förändringen i skolan handlar om den sociala miljön. Vissa elever, som ibland kan jobba imponerade hårt för att slippa lösa skoluppgifter, har redan uttryckt en saknad efter skolan.
– Det kan faktiskt vara lite nyttigt, säger hon.
När gruppdynamiken förändras finns andra vinster, resonerar Yamini Someshwar.
– När den sociala komplexiteten försvinner får vi fokusera på kunskap istället.
Dessutom kom inte beslutet om distansstudierna som en blixt från en klar himmel.