Kommunerna har enligt lag ansvar för att hjälpa människor som inte kan betala sina skulder. Konsumentverket rekommenderar att väntetiden för ett första besök hos budget- och skuldrådgivare ska vara max fyra veckor. Genomsnitt i landet är tre. I Nyköping tar det sex veckor att få komma till kommunens skuldrådgivare. Ingen annan Sörmlandskommun har så lång väntetid.
– Det kan finnas olika omständigheter till varför väntetiderna är långa, men alldeles oavsett är det viktigt att de som är i en ekonomiskt svår situation får snabb och kvalificerad hjälp, säger Kristina Difs, utredare på Konsumentverket.
Susanne Lindqvist är den första att hålla med:
– Det är en jobbig process och den som är motiverad och har bestämt sig behöver få komma hit snabbt. Det är "här och nu" som gäller, säger hon.
Hon är ensam skuldrådgivare i Nyköping.
– Fram till år 2020 var det två tjänster men en togs bort. Under pandemin var det väl hanterbart, alla var mer försiktiga och vi hade inga fysiska besök. Men till hösten ska bli som tidigare, det blir en tjänst till och det behövs verkligen.
De flesta som hör av sig har konsumtionsskulder och vill ha hjälp med att söka skuldsanering, säger hon.
– Många har hög betalningsmoral och gör allt för att slippa hamna hos inkasso och kronofogden. De fortsätter låna för att kunna betala krediter men till slut går det inte längre.
Övriga väntetider i Sörmland: Trosa 1 vecka, Gnesta 2, Oxelösund 3, Vingåker 3, Katrineholm 3, Strängnäs 1, Flen 2 och Eskilstuna 1.