– Telefonen går varm, säger Fidan Ferizi, bilförsäljare, TB bil i Nyköping.
Regeringen gick under måndagskvällen ut med att de slopar den klimatbonus som infördes 2018. När den infördes fick beloppet som högst motsvara 25 procent av bilens nypris. Bonusen har sedan blivit lägre men för Fidan Ferizis försäljning spelar den in.
Han säljer en av Sveriges vanligaste elbilar Kia Niro EV. Vid köp av en ny sådan utgår en klimatbonus på 50 000 kronor. Den rabatten försvinner från och med klockan tolv i natt. Något som satt fart på försäljningen.
– Jag har precis skrivit ut två nya avtal, säger Fidan Ferizi.
Det är framför allt de veliga kunderna som behöver hanteras under dagen. De har bara den här dagen att fundera, förklarar Fidan Ferizi.
Hur ser du på att klimatbonusen slopas?
– Det är tungt och det blir ett bakslag. Vi har levt lite på att kunna erbjuda den här bonusen.
Det är en rabatt på nära 10 procent som försvinner på den enklaste varianten av deras elbil.
Nya rena fossilbilar säjer nästan Fidan Ferizi inte längre. De finns i sortimentet men i praktiken är den "skitigaste" bilen ur ett klimatperspektiv nu en hybrid. Alltså en bil som går på bensin men som kopplar om till el vid låga hastigheter.
Fidan Ferizi vill givetvis sälja alla modeller av deras märke men kan se ett miljöproblem i att kunder eventuellt vänder sig mot hybridbilarna i större utsträckning när miljöbonusen försvinner, eftersom de är billigare, berättar han.
Även Söderbergs bil i Nyköping har märkt av det hastigt tagna beslutet om att stoppa utbetalningarna av klimatbonusar. De har inte ändrat sina öppettider men även här går telefonen varm.
– Vi skriver ut betydligt många fler offerter än vanligt, säger Alma Sjödahl, bilförsäljare, Söderbergs bil.
”Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil.", står det som anledning till att regeringen slopar rabatten, enligt det pressmeddelande som skickat ut.
Miljöpartiets språkrör Per Bolund är starkt kritisk till beslutet. "Jag tänker att det här är fullständig galenskap man håller på med. Det här leder inte bara till att vi förstör klimatet utan att vi också förstör för industrin som vill ställa om", säger han till SVT.