Under fredagen var det dags för årets Black friday – den stora readagen.
Enligt de nya reglerna i prisinformationslagen, som infördes för två år sedan, måste butikerna uppge lägsta pris de senaste 30 dagarna innan rean. Det räcker alltså inte med att uppge ordinarie pris och en röd prislapp med 30 procent, eftersom konsumenterna då inte vet huruvida "ordinarie pris" är det lägsta priset eller inte.
När tidningen besöker dryga tio butiker i Nyköping under fredagen är det ingen som följer lagen korrekt. Detta följer trenden i Konsumentverkets senaste undersökning från 2024, där 59 procent av granskade varor inte har korrekt prissättning.
Det värsta exemplet som vi stöter på är röda prislappar med ett pris, men det anges inget tidigare pris överhuvudtaget. Butikschefen, som inte vill ställa upp på namn och bild, säger att varan är billigare eftersom den innehåller ett ihopplock av varor som skulle vara dyrare att köpa om man betalar varorna var för sig.
Enligt den nya lagen har detta ingen betydelse, eftersom näringsidkaren är skyldig att informera konsumenten hur mycket den tjänar på den nya sammanslagna summan. Men butikschefen anser inte att bristerna i prissättning är ett stort problem ute i butikerna.
– Vi har bättre saker för oss än att luras, säger hen.
Vederbörande menar att det förekommer att butiker sätter ut en vara på rea direkt efter att den köpts in, och att det alltså aldrig funnits ett "ordinarie" pris. I övrigt sköter sig butikerna, menar hen.
Syskonen Matilda Söberg, 25 och Carolin Söberg, 21, är en av de Nyköpingsbor som är ute på stan under rean. De har inte hört om den nya lagen och har heller inte sett prissättningen så som den ska vara.
När SN informerar syskonen om att ingen butik i granskningen följer reglerna blir de inte förvånade.
– Jag är inte chockad, säger Matilda Söberg.
Är den här lagen viktig?
– Ja det tycker jag absolut. Att man vet att man inte blir lurad, liksom, säger hon.
Tror ni att det är många som dras in i reahetsen?
– Shopping är ju lite endorfiner i kroppen. Många dras till att handla för att se att – oj nu är det billigare. Men i slutändan blir det inte mycket billigare.