SN-TV: Spårarbetet går som på räls

Järnvägsarbetet mellan Jönåker och Nyköping har pågått i ungefär en vecka. Under tiden rälsen bytts ut har sträckan varit avstängd. SN har fått vara med och se hur arbetet går till där man till och med har slagit hastighetsrekord i rälsbyte.

NYKÖPING2013-07-09 07:26

Man jobbar under alla dygnets timmar och det är en större grupp med järnvägsarbetare som är engagerade i projektet. Mellan 55 och 70 personer befinner sig vid det långa rälsbytartåget. Det är den holländska entreprenören Strukton som utför arbetet åt Trafikverket. Än så länge har det flutit på bra. När SN besökte platsen hade man nyligen slagit hastighetsrekord i att byta ut räls.

– Vi bytte ut 2515 meter spår på tio timmar. Det ska vara europarekord, säger biträdande platschef Fredrik Nilsson från entreprenören Strukton.

Rälsbyteståget som arbetar med att byta ut slipers och räls är långt. 500 meter sträcker det sig. Till det kommer andra fordon som bland annat renar makadamen, den krossade sten som används som underlag till järnvägsspåret. Men även om tåget är avancerat och till stor del automatiserat krävs även en hel del manuellt arbete. Rälsen måste kapas ned i hanterbara bitar och det görs för hand. När nya spår läggs kan en spårbit vara upp till 420 meter. När de byts ut skär man ned dem till mer hanterbara tjugo meter. Rälsen på sträckan mellan Jönåker och Nyköping är omkring 40 år och har börjat bli sliten. Det är en av anledningarna till att hastigheten på den har varit nedsatt. Tidigare hade sträckan slipers av trä. Efter att arbetet med rälsbytet är klart kommer de istället att vara av betong.

– Det förhindrar solkurvor bättre än tidigare och man får mer stabilitet i spåret. Men det kommer även att gå att köra tyngre vagnar, säger Fredrik Nilsson.

Som många andra företag och myndigheter i dag försöker man också tänka grönt och miljömässigt.

– Alla tågen går på miljövänlig diesel och använder miljövänlig hydraulolja. Alla transporter samordnas för att hålla nere utsläppen. Man använder sig också så mycket det går av tåg när man transporterar saker, säger Fredrik Nilsson.

När SN besöker arbetet går en bult i tåget sönder med en skarp knall och rälsbytet stannar av. De holländska arbetarna börjar istället jobba febrilt med att laga den trasiga delen. Det skruvas och bankas för att lösa problemet. Arbetet beräknas vara helt klart den 21 juli och då ska tågen kunna börja rulla igen.

– Tiden är den största utmaningen, att hinna klart i tid, säger Ulrika Hallgren, projektledare på Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!