– Stundtals kan det vara ganska rörigt här utanför, när cyklister, gångare och bilar ska samsas, säger hon.
Det är miljö- och samhällsbyggnadsnämnden som har beslutat att stora delar av Östra storgatan ska göras bilfri. Planen är att förbudet mot motortrafik ska börja gälla i maj nästa år.
Ett lugnare och mer tilltalande Öster är det viktigaste skälet till att Elisabeth Moglia är försiktigt positiv till beslutet. Men hon har en del förbehåll.
Innan hon började tillverka och sälja praliner i sin butik på Öster, drev hon en ost- och delikatessbutik i Enköping. När Enköpings kommun tog bort gratisparkeringarna fick det kännbara effekter.
– Omsättningen minskade med 20 procent. Så jag hoppas verkligen att parkeringerna på tvärgatorna till Östra storgatan räcker. Och jag förutsätter jag att Nyköpings kommun ger dispens för varuleveranser.
Helen Persson, som driver Ohlsons brödbod, sågar politikernas beslut. Hon tycker att det är ogenomtänkt på flera sätt och befarar att hennes verksamhet kan drabbas hårt.
– Vi är väldigt beroende av kunder som stannar till här utanför för att plocka upp sina bakverk. Det blir tufft för oss när biltrafiken förbjuds.
Har du något förhoppning om att politikerna kan ändra sig?
– Nej, vi får kämpa på så gott vi kan och försöka anpassa oss. Kanske tvingas vi ändra våra öppettider, säger hon.
Trafiksituationen på Östra storgatan har diskuterats flitigt i flera år. När politikerna nu bestämde sig spelade Stadsmiljöavtalet in: en överenskommelse som innebär att Trafikverket finansierar en stor del av bygget av ett nytt resecentrum i Nyköping, mot att kommunen gör en miljösatsning.
– Självklart ska vi uppfylla vår del av avtalet, säger Björn Fredlund (S), ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.
Han anser också att en bilfri Östra storgatan binder ihop Öster med Väster.
– Det är något vi har kämpat för i flera år. När Östra storgatan blir bilfri får vi en enda lång gågata mellan Öster och Väster.
Gymnasiestudenterna Misha Öhrling, Wilma Stenhoff och Hedvig Littorin tycker att politikernas beslut är onödigt. Hastigheten på Östra storgatan är så låg att bilarna inte utgör något problem.
Deras kompis Nellie Dahl tycker däremot att beslutet är bra.
– Det blir bra att kunna sitta på en uteservering här utan att störas av biltrafik, säger hon.