– Anledningen till att vi inte har lyckats hämta soporna är helt enkelt att vi inte har kommit fram. Det är inte plogat, det är inte sandat och det har varit glashalt. För de bilarna som har kommit fram har jobbet tagit mycket längre tid att utföra, säger Kristina Hellman Rundgren, driftchef på renhållningsavdelningen i Nyköpings kommun.
Det har alltså varit för dåligt plogat?
– Ja, och inte för att skälla på de som plogar för de har nog inte heller hunnit med. På grund av vägförhållandena har det tyvärr blivit så. Vi tror och hoppas att vi ska bli klara under fredagen med den sophämtning som har uteblivit. Alla är ute och åker för fulla muggar.
Kristina Hellman Rundgren säger att den uteblivna sophämtningen främst har påverkat landsbygden i Nyköpingsområdet.
– På vissa ställen kan det vara så att vi är den enda bilen som kör där under dagen.
Någon som har råkat ut för det dåliga väglaget är sop- och slamköraren Stina Ekman.
– Jag hade varit och sugit rent ett reningsverk. Så fort jag la i backen och skulle rulla bakåt så släppte det. Då är det bara att glida med, särskilt när det är så här stora fordon som väger 20 ton. Just här var det dock lugnt. Men det finns såklart värre ställen som man kan få ett sånt här släpp på. Vissa ställen åker vi inte alls till under vintertid.
Även i stan kan det vara svårt för sophämtningen att komma fram.
– Jag brukar köra sopor ibland också och vi slirar ju omkring ganska rejält. Där får man göra säkerhetsmässiga avvägningar, behöver jag backa ner för hela den här backen eller ska jag låta bilen stå här uppe och dra upp soporna själv utan bilen. Det blir en större arbetspåfrestning för oss vintertid. Man får tänka sig för.
Tidigare år brukade snön komma och försvinna under vintern. Då kunde det vara problem med modd.
– Grusvägarna blir då svåra att åka på för att det blir för mjukt. När det är moddigt istället är det också svårt att komma fram i. Idag trodde jag det skulle vara exemplariskt för det är ju den här krispiga snön som lagt sig på ytan men det var inte tillräckligt, tydligen.
Många av Stina Ekmans kollegor har haft två tuffa veckor bakom sig. Flera har kört fast – och för Stina var det första gången det hände.
– Man får köra försiktigare, ta det lite lugnt och göra riskbedömningar hela tiden.