Snön och kylan har Sverige i sitt fasta grepp. Vid Skavsta flygplats fick snöröjarna arbeta hela natten mot måndag. Tre fordon har varit igång för att hålla start- och landningsbanan öppen.
– Det gäller att hålla banorna friktionsfria, säger Jesper Fredmark, vd på Skavsta.
Friktionsfria innebär att asfalten ska vara framme. Förutom att ploga banorna använder man sig även av bekämpningsmedel och det är inte salt utan andra lösningar, förklarar Jesper Fredmark.
Men det gäller även att hålla andra ytor snöfria: parkeringsytor, gångbanor till och från terminalen.
Snöröjningen är en stor kostnad för Skavsta. Hur stor vill inte Jesper Fredmark uppge.
Inget flyg till eller från Skavsta har under måndagen ställts in på grund av vädret.
Oxelösunds djuphamn är en så kallad isfri hamn. Det vill säga att hamnbassängen sällan blir islagd. Men isen och kylan sätter ändå käppar i hjulen för hamnverksamheten. Nyligen tvingades isbrytare bryta isränna i Ålöfjärden till SSAB:s hamn.
Men kylan ger också mer inkomster. Oxelösunds hamn har denna kalla vinter utvecklats till en omlastningshamn i större utsträckning, säger vd Staffan Thelander.
Skälet är att i princip hela Bottenviken är frusen med upp till 55 centimeter tjock is. Kolbåtarna från Australien på väg till Luleå och finska Brahe tvingas då att lasta om till mindre fartyg, men med skrov som lättare tål att forcera isen.