Spänd väntan hos Saab:s återförsäljare

Återförsäljarna väntar oroligt på att Saabchefen Victor Mullers senaste upplägg för att rädda bolaget går igenom. Det är bråttom, senast denna vecka måste allt vara klart för att förhindra katastrofen.

NYKÖPING2011-06-22 12:19

Besked skulle ha kommit på tisdagen, om underleverantörerna går med på budet att få 10 procent av sina fordringar nu och resten i september. För att få igenom upplägget måste alla underleverantörer gå med på fristen. Men ännu har inget svar kommit. Dessutom kämpar Victor Muller för att sälja Saab:s fastigheter för att på så vis få loss pengar för att betala skulderna.
Om inte båda affärerna går i lås ser det illa ut för Saab, det är Återförsäljarföreningens vd Peter Hallberg i Nyköping väl medveten om.
– Det är inte många dagar kvar. Fastighetsaffären och avtalet måste gå igenom, men så måste också produktionen återupptas. Det är klart att vi är oroliga och bekymrade. Vi har många frågor, men får få svar.
Ungefär 1 000 bilar är beställda, berättar han, men kunderna undrar förstås när de kan få sina bilar.
Vad händer med återförsäljarna om Saab går omkull?
– Det är osäkert, det beror på hur en konkursförvaltare agerar. Många beställda bilar är inte producerade ännu.
Är det risk att återförsäljare också går omkull om Saab skulle gå i konkurs?
– Nej, det är inte det uppenbara hotet. Handlarna har varit tålmodiga och lojala och väntat på en lösning, de vill naturligtvis att en positiv lösning ska komma snart. Men det har också varit tvungna att ställa om sina företag. Många planerar säkert, ledningen hos återförsäljarföretagen måste fundera kring nästa steg.
Återförsäljarföreningen i Nyköping består bara av 1,5 tjänst, och hur det blir för dem är ointressant, menar Peter Hallberg. Om Saab skulle gå under så skulle det hur som helst innebära massor av jobb under en tid, funderar han.
Han är just nu en av aktörerna i ett stycke industrihistoria, men det skulle han gärna varit utan.
– Nej, det är inget vidare. Ändå - Saabs varumärke är ett av de starkaste bilmärkena. Kunderna har en känsla för Saab. Det här är en tragedi.
Hur stor riskerna eller chanserna är för Saab vill han inte kommentera.
– Vi hoppas, det kan jag säga. Fast det här är en tuff historia.
Om allt löser sig har ändå Saab en lång väg tillbaka. Kundernas förtroende för bolaget är ordentligt sargat.
– Privatkunderna kanske kommer tillbaka rätt snabbt. Men det tar längre tid för företagskunder och leasingbolag.
Har du förtroende för Victor Muller?
– Det måste jag ha. jag har faktiskt aldrig upplevt en person som jobbat så intensivt för att uppnå sina mål, säger Peter Hallberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!