Det stora arbetet med tågrälsbytet mellan Nyköping och Oxelösund har börjat på allvar. Något som redan märkts – och kommer att vara än mer påtagligt de närmaste veckorna.
– Vi kommer att köra bort flera hundra lastbilar med makadam som byts ut, och sedan blir det ungefär lika många lastbilar med sten som ska köras hit, säger Trafikverkets projektledare Emil Axelsson.
En direkt konsekvens av arbetet blev det för de som brukar parkera på de stora parkeringarna längs med järnvägen och Brukslagarvägen. Här finns en av centrala Nyköpings största gratisparkeringar, men större delen av den täcks nu av en gigantisk hög med sten.
– Det kommer att vara såhär ungefär en månad. Vi har upplaget här och det kommer att låta en del när vi lastar upp det på tågvagnarna, fortsätter Emil Axelsson.
På platsen arbetar Andreas Emilsson, bland annat med att ta emot allt makadam som transporteras hit.
– Det stora arbetet med att byta spåren började under natten till tisdagen. De här högarna på nästan 4 000 ton vi har här nu kommer att gå åt ganska fort, det kommer att komma mer. Det går åt runt 1 200 ton per skift, säger han.
Då det är den sten som ligger under rälsen som delvis ska bytas ut kommer arbetet att orsaka buller.
– Under vecka 32 och delar av vecka 33 kommer det att bullra ganska mycket. Dels vid Brukslagarvägen och dels där vi gräver upp befintlig makadam längs järnvägsspåret, säger Emil Axelsson.