Transportstrategin för Nyköpings tätort och Skavsta är ett politiskt dokument med en vision för hur Nyköping ska bli en hållbar och attraktiv stad i framtiden. Det trettio sidor långa dokumentet – framtaget av kommunens samhällsbyggnadskontor och tekniska division, samt kontinuerligt förankrat hos politiker – samlar visioner och strategier för knappt femton år framåt i tiden.
– Dokumentet handlar om hur vi ska jobba med trafik och transporter så att det fungerar tillsammans med den attraktiva staden så som vi vill ha den, berättar Magnus Bäckmark, trafikplanerare på kommunen.
Han är dock noga med att understryka att det mesta ännu är i idéstadiet, men i strategin omnämns ändå konkreta förändringar som förtätning, utvecklingen av två resecentrum och Ostlänken – samt även spårvagn som ett tänkbart komplement till kollektivtrafiken.
Axel Wevel (C) är en av politikerna som kontinuerligt följt arbetet med transportstrategin. Enligt honom är Centerpartiet inte främmande för idén om spårvagnstrafik i Nyköping – snarare tvärtom.
– Vi skulle gärna se persontrafik mellan Oxelösund, Nyköping, Skavsta och småorterna, säger han.
Någon spårvagn i just centrala Nyköping tror Wevel dock inte på, utan ser hellre en utbyggnad av bussbilparken med sådana drivna på el.
– Det ger kanske en lite annan slags flexibilitet. Men spårvagn är rätt hypotetiskt i dag, det finns inga konkreta planer, vidhåller Axel Wevel.
Även det är Magnus Bäckman noga med att understryka. Samtidigt anser han det vara viktigt att spårvagnar nämns explicit i Transportstrategin som ett tänkbart alternativ, så att man tidigt kan förankra idén som en eventuell möjlighet.
Skulle det visa sig att Nyköping får stora mängder invånare som behöver resa kollektivt, så kan nya bostadsområden i kommunen eventuellt ha spårbunden kollektivtrafik eftersom fler människor får plats än om man bara skulle köra buss.
– Om man i ett tidigt ser att det finns förutsättningar att få väldigt stora resandevolymer, så kan man när man bygger ut de områdena kanske till en början köra på en vanlig väg med busskarta. Men i förlängningen har du möjlighet att omvandla det till en spårbunden trafik, förklarar han.
Precis som Wevel ser inte heller Bäckman eventuell spårbunden trafik som ett alternativ i just centrala Nyköping.
– I själva centrum är nog svårt att tänka sig kanske framför allt utifrån de höga historiska värdena i stan, avslutar han.