– Propellern till kollegans Spitfire stod och vispade upp en massa jord och gräs. Bland annat hade han ju glömt det här med spaken i magen. Spitfire var svårt att både starta och landa. En gång skällde en överste Stålhandske ut mig för att jag flög i för snäva svängar vid landningen, berättar Stig Siljedahl, pensionerad Spitfireflygare, samtidigt som ex-flygarkollegorna Walle Jonsson och Roland Printzsköld ler och nickar igenkännande.
I helgen fanns flera pensionerade Spitfirepiloter på plats på F11 museum där de inför besökarna berättade om hur det var att flyga det klassiska planet, känt inte minst från Slaget om Storbritannien under Andra världskriget. F 11 var den enda flygflottilj i Sverige som hade Spitfire. Planet introducerades i svensk flygspaning 1948 och var sedan i tjänst fram till 1955. Under lördagen trängdes besökarna på F11 intill ett exemplar av det svenskbyggda jetplanet S 29C Flygande Tunnan, paradoxalt nog det plan som ersatte Spitfire.
Allmänheten kunde även passa på att ställa frågor och smaka på snittar som det bjöds på. F11 museum hade även bjudit in flyghistorikern och fotografen Mikael Forslund som släppte sin bok "Spitfire in Sweden".
– Jag har skrivit ett 20-tal flyghistoriska böcker genom åren och det här med Spitfire har alltid legat mig varmt om hjärtat och det är väl så hos de flesta flyghistoriker. Spitfiren sägs ju vara världens vackraste flygplan och det man förknippar med flygning och Battle of Britain, berättade Mikael.