Spöktåg mellan Norrköping och Nyköping på annandag påsk

På måndagskvällen gick inte sista Mälartåget mellan Norrköping och Nyköping. Anledningen: inget tillstånd från Trafikverket.

"Tekniken bakom är väl det som man kan skylla på" säger Katarina Wolffram på Trafikverkets presstjänst.

"Tekniken bakom är väl det som man kan skylla på" säger Katarina Wolffram på Trafikverkets presstjänst.

Foto: Adam Wrafter

Nyköping2023-04-11 21:22

Mälartåget som skulle gått norrut från Norrköping via Nyköping mot Stockholm klockan 20.34 på måndagskvällen blev inställt. Tåget fungerade, personalen var på plats – men det fick inte börja åka för Trafikverket. 

Passagerarna fick höra att tåget försvunnit ur Trafikverkets system. Där måste tågen vara med, annars finns det risk för olyckor.

När tåget stått i Norrköping i en knapp timme blev passagerarna ombedda att gå av. De blev inte erbjudna ersättningsbuss.

Tåget från Stockholm till Norrköping kom inte heller fram – det vände i Nyköping. En Norrköpingsbo som skulle hem twittrade på måndagskvällen: "Ska tänka på Mälartåg när jag går till jobbet 05.30 imorgon. Inga glada tankar."

Erik Söderberg, presschef på MTR som har hand om Mälartågens trafik, bekräftar att det var strul med Trafikverkets tillstånd.

– Här saknades tillstånd från Norrköping. Då fick tåget vända i Nyköping istället för att gå hela vägen.

Hur kan sådant här hända?

– Det är många tågbolag som vill köra och ibland räcker inte nätet till. Det kan finnas många orsaker till varför man inte kan ge tillstånd. Här saknades ett och därför fick tåget vända, säger han och fortsätter:

– Det gjordes ett försök att få fram en ersättningsbuss, men det var inte möjligt med så kort varsel. Naturligtvis återbetalas tågbiljetten och resenärer rekommenderas att ansöka om ersättning hos Mälartågs kundtjänst.

Visste ni inte att ni inte fick köra tåget?

– Av olika skäl kan tåg ställas in. Detaljerna kring exakt varför har jag inte. Där får man ställa frågan till Trafikverket hur den processen ser ut.

Försvann tillåtelsen plötsligt eller saknade ni tillåtelse att köra tåget från början?

– Det törs jag inte svara på, säger Söderberg.

Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket, säger att Mälartågen först hade ställt in avgången. Sedan ville de plötsligen ha tillbaka tillståndet för den igen.

– Då hade vi ingen möjlighet att sätta tillbaka det, säger Wolffram.

Ansökte de i sista sekund?

– Jag vet inte exakt när, men grundorsaken är att vi med kort varsel inte kunde få tillbaka tillståndet. Vi har ett nytt system för tågtidtabeller, vilket gör att vi periodvis har svårt för snabba ändringar rent tekniskt.

– Mälartåg har haft personalbrist länge, så det är inget ovanligt i sig att de ställer in. Men nu ville de tydligen köra. Tekniken bakom är väl det som man kan skylla på. Det hör inte till vanligheterna, det här, avslutar Katarina Wolffram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!