Sponsornamn istället för Rosvalla – inget för kommunen

Att döpa om Rosvalla till ett sponsornamn som Nils Oscars vd Henrik Kihlberg erbjöd verkar få nobben. "Intresset att sälja ut namnet är inte så stort i Nyköpings kommun" säger divisionschef Ola Pettersson och nämner flera orsaker.

Idrottsanläggningen Nyköpings arenor Rosvalla.

Idrottsanläggningen Nyköpings arenor Rosvalla.

Foto: Andreas Lindström

Nyköping2024-09-10 06:33

Vid nyår lanserade Nyköpingsföretaget Nils Oscars vd Henrik Kihlberg sin idé om att Nyköpings arenor Rosvalla istället skulle få ett sponsornamn.

Runt om i landet har många arenor fått sponsornamn. Henrik Kihlberg menade att det var en utmärkt idé att låta hans företag ta över arenanamnet.

"Jag tror det skulle vara bra för både oss och arenan" sa Henrik Kihlberg då.

Det framkom raskt att fler lokala företag kunde tänka sig samma sak. Nils Oscars vd föreslog då att allt det hela skulle avgöras via en auktion där högstbjudande vann.

Ett förutsättningslöst möte hölls mellan Nils Oscar och kommunen i januari.

undefined
Nils Oscars vd Henrik Kihlberg.

Men nu har både vår och sommar passerat, och Henrik Kihlberg undrar vad som hänt med hans idé och erbjudande. Kommunen går miste om pengar menar han. Pengar som han ville skulle öronmärkas till att gynna idrottsföreningar med ungdomsverksamhet.

– Jag är förvånad över att jag inte får något svar, säger vd:n.

Vad tror du att det beror på?

– Det är bara spekulationer men jag kan tänka mig två orsaker. Dels när det gäller det här med en auktion så kanske kommunen är rädd för att inte få bestämma själva. Dels för att mitt sponsorbud är för lågt.

Vad tänker du göra nu, själv ta kontakt med kommunen?

– Jag har kontakt med kommun men i andra frågor.

Någon fingervisning eller svar på hans namnsponsoridé via dessa kontakter säger sig Henrik Kihlberg inte ha fått.

undefined
Ola Pettersson, divisionschef näringsliv, kultur och fritid i Nyköpings kommun.

Ola Pettersson är divisionschef för näringsliv, kultur och fritid i Nyköpings kommun.

– Vi har haft möten inte bara med Nils Oscar utan även andra företag. Men det var innan sommaren, säger han.

Frågan har även bollats med kommunens politiker. Man har tittat på vilka delar man skulle kunna tänka sig att sälja ut.

 – Vi har även pratat med andra kommuner om hur de gör, säger Ola Pettersson.

Han menar att frågan om vem som i så fall ska få ta del av sponsorpengarna som kommer in är komplex.

– Vem ska ta del av intäkterna? Rosvalla är en multiarena.

Så just nu är kommunen tveksam.

– Intresset att sälja ut namnet är inte så stort i Nyköpings kommun.

Ola Pettersson ger tre orsaker till det:

– Namnet Rosvalla är så inarbetat. Komplexiteten om vilka som ska ta del av intäkterna. Det summor det pratas om är för låga, de ger ingenting.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!