Tidtabellen, som börjar gälla i slutet av oktober, innehåller 14 destinationer för Skavstas del. Jämfört med vintersäsongen som just avslutats tillkommer en ny rutt till Köpenhamn. Resmålet Rom faller däremot bort under nästa vinter, medan trafiken till Bryssel tas upp igen. Sammanlagt får Skavsta 82 avgångar och lika många landningar i veckan.
Hösten 2015 har varit en milstolpe, en hållpunkt då flygbolaget tidigare sagt att deras negativa trend på Skavsta skulle vända. Med linjen till Köpenhamn tillkommer visserligen sju avgångar i veckan, men det täcker inte hålet efter de 20 avgångar som försvann i fjol.
När kommer den stora satsningen på Skavsta?
– Vi hoppas på tillväxt i Skandinavien 2016. Målet för de närmsta åren är att dubbla vår marknadsandel i Sverige från fem till tio procent, säger Neringa Öhrström, försäljnings och marknadsföringsansvarig för Skandinavien och Baltikum på Ryanair.
Hon tror starkt på nytillskottet Köpenhamn, särskilt band affärsresenärer som reser mellan Stockholm och Danmark. Dessutom är Köpenhamn ett tungt nav för den som vill resa vidare ut i världen. Biljetterna har sålt bra de första veckorna.
Innebär det att ni har släppt tanken på Arlanda?
– Ja. Ryanair är visserligen känt för att gå in och överraska ibland, men just nu är det Skavsta som gäller. Det är vår enda svenska bas och det är här vi vill växa.
Den nya basen i Köpenhamn öppnades förra veckan och mötte genast starkt motstånd. Ryanair vill applicera irländska lagar och villkor, något som inte går hem hos fackförbunden. Nu väntar de på ett avgörande från danska arbetsdomstolen.
– Vår förhoppning är att vi ska kunna fortsätta med basen som det var tänkt. Annars placerar vi planen på andra orter, säger Öhrström.
Kan ett av dem hamna på Skavsta i så fall?
– Det vet vi inte, nu inväntar vi beslutet med spänning. Det har blivit framskjutet till maj.
Något som kan tala till Skavstas fördel i framtiden är planerna på att uppgradera landningsbanorna, så att det går att landa i Nyköping även i riktigt svårt väder.
– Det vore jättepositivt, jag har själv suttit insnöad på Skavsta. Ryanair är känt för sin punktlighet och det skulle innebära ännu bättre resultat för våra resenärer, säger Öhrström.
Skavstas vd Peter Steinmetz vill inte kommentera den nya vintertabellen ännu.
– Jag ska träffa Ryanair om en dryg vecka och då får jag informationen officiellt, innan dess vill jag helst inte säga något.