Tunnelbygget mellan högstadieskolan och idrottsområdet Rosvalla är planerad och klar att byggas när som helst. Kostnaden är beräknad till 22 miljoner kronor, men ingen vet när bygget kan komma i gång.
Anledningen är att Nyköpings kommun har sökt statsbidrag från Trafikverket för halva kostnaden, 11 miljoner kronor. Trots att ansökan lämnades in för ett halvår sedan har kommunen ännu inte fått något besked från Trafikverket.
– Vi har satt av egna pengar i nästa års budget, men byggstarten förutsätter att vi får statsbidraget, säger Carl-Åke Andersson.
Tunneln ska byggas under Lennings väg och ge eleverna en säker passage till och från skolan. Idag är Lennings väg hårt trafikerad och tunneln har hög prioritet hos kommunen. Men investeringskostnaden, 22 miljoner kronor, fick politikerna att backa och därför ströks tunnelprojektet inför 2015.
Men under vintern öppnades plötsligt en ny möjlighet då den rödgröna regeringen, S+MP, presenterade miljardprojektet Stadsmiljöavtalet. Tanken var att ge bidrag till kommuner som kunde presentera innovativa lösningar för kollektivtrafiken, som i sin tur skulle stimulera nytt bostadsbyggande.
Nyköpings kommun fattade galoppen snabbt och lämnade in en ansökan redan i mars 2015.
– Tillsammans med nya busshållplatser skulle vi kunna få ett helt nytt försörjningsssystem till Rosvalla, skolan och nya bostadsområdet vid Tessin genom att bussarna stannar där och man kan gå trafiksäkert genom tunneln där. Den investeringen skulle kunna ge ganska god effekt på kollektivtrafiken, säger Henrik Haugness, planeringschef på Nyköping.
Men ansökan har fastnat på Trafikverket.
– Ja, det ska utredas vilka kriterier man ska gå på. Vi har fortfarande ansökan ligger inne och har fått ett luddigt besked om att man ska utvärdera oss inför 2016, säger Henrik Haugness.
I stället söker Nyköpings kommun ett annat statligt bidrag för halva byggkostnaden, som fördelas via Regionförbundet och som sedan portioneras ut av Trafikverket. Men hoppet om bidrag är inte stort.
– Vi har fått en hint om att det inte finns så mycket pengar att fördela nästa år, säger Henrik Haugness.