Statligt underhåll ska förbättra pendlingen

Så dåligt som tågen gick i juli i år har de inte gått på sex år, vintermånaderna inräknade. Det vill S ändra på, genom att Trafikverket bland annat ska skapa en egen underhållsavdelning.

pendling1_TJ 140825.jpg

pendling1_TJ 140825.jpg

Foto:

NYKÖPING2014-08-25 12:00

Med 4500 olika underhållskontrakt på järnvägarna i landet är det inte alltid som kontaktledningarna hålls i trim, menar Anders Ygeman, socialdemokratisk riksdagsman på pendlarbesök i Nyköping.

Som ordförande i riksdagens trafikutskott ligger frågor om Ostlänken och järnvägsunderhåll ständigt på skrivbordet. I måndagens samtal med pendlare och lokala politiker lovade han 10 miljarder mer till järnvägsunderhåll, om S får styra efter valet.

– Och vi vill ta tillbaka underhållet. Trafikverket ska kunna besiktiga och kontrollera det arbete som entreprenörer gör och i vissa fall ta in kontrakten själva, genom en egen underhållsavdelning. Annars riskerar vi att få privata kunskapsmonopol.

Anders Ygemans bild av tågets avreglering är att behovet av en central styrning underskattades grovt. Och det visar sig nu genom förseningar, dålig information och dåligt ansvarstagande entreprenörerna emellan.

Även om de församlade Nyköpingspendlarna är positiva till den framtida Ostlänken, där restiden till Stockholm förväntas krympa med 20 minuter, så är tågsituationen här och nu viktigare.

– Jag pendlar till Stockholm och kan aldrig boka möten på morgonen. Jag vill veta om tåget kommer, om det är värt att vänta eller om jag ska hitta andra alternativ. Det är främst information som saknas, både i SJ:s app och den som ropas ut i högtalarna, säger Lena Andersson Hedlund.

Hon och övriga pendlare efterlyser pålitligare trafik och tydligare besked.

Det vill Ygeman lösa genom ett nationellt system för både information och biljettsystem, inte som i dag där de olika aktörerna enbart informerar om sin egen del.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om