Statsministern besökte Nyköping – gick på puben

Det anades ett genuint ölintresse när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Nyköping – och Nyköping brewing.

Sasse Sepehrazar på Nyköping brewing pratar öl med statsminister Ulf Kristersson (M) och Anna af Sillén (M). Efter besöket i Nyköping åkte statsministern vidare till SSAB.

Sasse Sepehrazar på Nyköping brewing pratar öl med statsminister Ulf Kristersson (M) och Anna af Sillén (M). Efter besöket i Nyköping åkte statsministern vidare till SSAB.

Foto: Peter Alexis

Nyköping2022-11-11 14:39

– Jag har aldrig varit just här förut, var är vi i förhållande till torget? Jag har ju uselt lokalsinne.

Sveriges nya statsminister Ulf Kristersson kliver in på Nyköping brewing company och verkar tycka att det är betydligt roligare att prata öl än att övertyga Turkiets president Erdogan om att Sverige ska få gå med i Nato, vilket han gjorde i Ankara tre dagar tidigare.

– Här inne borde det vara helgerån att dricka vin, utbrister Ulf Kristersson och får försäkringar om att så inte är fallet.

Vad har du för favoritöl?

– Jag är väldigt mycket för ipor. Många finsmakare dricker ju pilsner och lager, jag gillar ipa. De hade jättefina ipor här, säger Ulf Kristersson.

– Sedan är det kul med den här hantverksmässiga produktionen.

Kommunstyrelsens vice ordförande Ahmad Eid (M) är lika ny på sin post – och var värd för besöket i Nyköping.

– Statsministern ville besöka ett litet eller medelstort företag och då bokade jag in Nyköping brewing. De har genomgått den hårda tiden under pandemin, återhämtat sig och är nu inne i en lågkonjunktur. Det kan vara bra att få höra deras perspektiv om hur de klarar omställningen i de här tuffa tiderna, säger han.

undefined
Statsminister Ulf Kristersson (M) spanade in den långa listan med ölsorter på Nyköping brewing, omgivna av Anna af Sillén (M), Ahmad Eid (M) och Nyköping brewings Sasse Sepehrazar.

Sasse Sepehrazar, en av dem som driver Nyköping brewing, berättar att de öppnade tre veckor innan pandemin slog till.

– Nu har det mesta blivit dyrare; elpriserna, malten, transporterna och aluminiumburkarna. Samtidigt ser vi det här som en utmaning och ett tillfälle att vara innovativa och kreativa, säger han.

undefined
Sasse Sepehrazar på Nyköping brewing.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!