– På det här viset skapar vi nya byggrätter vid Marieberg, säger projektledaren Karl-Gunnar Andersson, Nyköpings kommun.
Samtidigt kommer omläggningen att binda ihop de båda köpcentrumen vid Pålljungshage och Gustafsberg på ett, åtminstone för bilister, smidigt sätt.
Stenbrovägen är en urgammal infart från landsbygden till centrala Nyköping. Men det raka spåret, under motorvägsbron och längs Marieberg, kommer i vår att bli betydligt krokigare.
Trafikanterna som kommer norrifrån på Stenbrovägen möts då av en vid vänstersväng direkt efter viadukten som bildar en ny trafikled, Brandkärrsvägen, som ringlar sig vidare ned mot trafikplatsen vid Stockholmsvägen och Lennings väg.
För trafikanterna som reser åt motsatt håll, från centrala Nyköping, kommer Stenbrovägen i stället att sluta som ett stensatt torg, ungefär vid Öppen hand-butiken, där bilisterna måste krypköra. Därefter byter gatan namn till Brandkärrsvägen, som smalnats av till en lokalgata och ansluter några hundra meter längre bort till Stenbrovägen.
Anledningarna är två, dels att inte trafikbelastningen på Stenbrovägen ökar mer än marginellt. En smalare och krångligare väg ska få alltfler bilister på väg till köpcentrumet vid Pålljungshage att välja Stockholmsvägen och Lennings väg, trots den nya rondellen och infarten till köpcentrumet från Stenbrovägen.
Dels ska ombyggnaden frigöra mark för nya bostäder. Området mellan Brandkärrsvägen och Nyköpingsån är svårexploaterat på grund av Stenbrovägens nuvarande sträckning.
Där ligger bland annat kommunens växthus och förråd för parkavdelningen samt ett dagcenter för bland annat dementa. Nu planerar Nyköpings kommun att bygga mellan 150 och 180 lägenheter, blandad bebyggelse med upp till fem våningar höga hus.
I dag kör i genomsnitt ungefär 3 800 fordon på Stenbrovägen söderut. När bostäderna vid Marieberg är verklighet och köpcentrumet vid Pålljungshage är helt utbyggt och beräknas trafikmängden ha ökat till 3 900.