Fastighetsbolaget Green Park, som är inriktade mot att utveckla garagefastigheter, etablerade sig för ungefär ett år sedan som ett komplement till flygplatsens egna parkeringsplats. I dagsläget äger de en anläggning med cirka 1000 parkeringsplatser som drivs av Parkando, ett stenkast österut från flygplatsen.
Nu står det klart att Skavsta och Green Park bildar ett gemensamt bolag och parterna ska samarbeta kring båda parkeringsplatserna. Sammanslagningen innebär att bolaget förfogar över närmare 6000 parkeringsplatser och det blir Parkando som får uppdraget att utveckla och förvalta anläggningarna.
Green Parks vd Jesper Ericsson berättar att det finns visioner kring betydligt mer moderna parkeringsutrymmen än dagens.
– Parkando har stora planer på både laddplatser på anläggningarna och elbilspooler som kan gå från de större städerna, istället för bussar. Shuttlebussar ska också bidra till att öka tryggheten och minska avståndet för resenärerna, säger han.
Vad betyder Ryanairs förväntade neddragningar för era planer?
– Det är svårt att säga någonting just nu och jag tror varken vi eller flygplatsen vet vad det innebär fullt ut än. Men att antalet resenärer påverkas kan vi vara ganska säkra på.
– För tillfället kan 6000 platser vara något för många. Däremot har flygplatsen starka tillväxtplaner och tillstånd för sex miljoner passagerare. Sedan tillkommer Ostlänken som ser ut att ta en del yta av dagens parkeringsplats, så jag tror att marken kommer vara alldeles lagom stor för behovet på sikt.
Avtalet mellan parterna träder i kraft från årsskiftet. Jesper Ericsson tror att utvecklingsarbetet kommer ta lite mer rejäl fart under slutet av nästa år.
Peter Steinmetz, vd på Skavsta motiverar sammanslagningen med att flygplatsen vill ha en bättre produkt och att det inte finns tillräckliga resurser att underhålla dagens parkeringsplats.
Sedan tidigare finns ytterligare två externa aktörer som driver parkeringsplatser vid flygplatsen och Steinmetz ser affären med Green Park som ett sätt att stärka sig i konkurrensen om kunderna.
– Vi vill att vår produkt ska vara den bästa i området och det här ger oss möjligheten att samarbeta med en professionell aktör, som vi även gör inne på flygplatsen med restauranger, till exempel. Vi ska inte göra sådant som andra aktörer är bättre på helt enkelt, säger han.