– Det blir mycket trafik i området kring Påljungshage. Det blir lite stökigt för trafikanter och boende, vilket är olyckligt men vi har inga andra alternativ i det här läget, säger Ulf Söderberg, Trafikverkets chef för underhåll i region öst.
Arbetet drar i gång måndagen den 24 augusti. Då stängs båda körfälten av i norrgående riktning, mellan Påljungshage och Tystberga. Trafiken leds om till väg 223 förbi Sjösa och Svärta, och sen via gamla E4 förbi Sandstugan upp till Tystberga.
En vecka tar det att lägga ny asfalt på sträckan. Därefter öppnar motorvägen i norrgående riktning igen och körfälten söderut stängs i stället av en vecka.
Omkring 27 000 fordon passerar på E4 vid Nyköping varje dygn. Trafikverket räknar med stora störningar och köbildning, särskilt kring Påljungshage.
Varför stänger ni av E4 helt?
– Låter man trafiken fortsätta i ena körfältet tar beläggningsjobbet dubbelt så lång tid. Sen är det också en arbetsmiljöfråga. Trafikanterna har väldigt lite förståelse och respekt för att det går oskyddade människor på vägen. Det sker alldeles för mycket olyckor i samband med arbetsplatser på vägarna, säger Ulf Söderberg.
Dessutom har det visat sig att beläggningen håller upp till tre år längre om asfaltsläggarna får jobba ostört och den nya vägbanan får svalna innan man släpper på trafiken, menar han.
Hur lång extra restid ska man räkna med?
– Det är svårt att säga eftersom det beror på hur strömmarna går. Kommer man bara igenom Påljungshage och förbi Sjösa ut mot Sandstugan så kommer det att rulla på sen. Det är väl där det kommer att korka igen.