Skavsta varslar personal i stor omorganisation

Skavsta flygplats lanserar en stor omorganisation och varslar en stor andel av sina medarbetare om uppsägning. Som skäl anges ett tufft ekonomiskt läge. "Det är såklart inget som är kul, men för verksamheten är det nödvändigt", säger vd Jesper Fredmark.

Vd Jesper Fredmark tycker att det är beklagligt att behöva lägga fram beskedet om att ett 30-tal medarbetare varslas om uppsägning.

Vd Jesper Fredmark tycker att det är beklagligt att behöva lägga fram beskedet om att ett 30-tal medarbetare varslas om uppsägning.

Foto: Magnus Grimstedt/Kollage

Nyköping2023-10-27 12:43

Skavsta flygplats utanför Nyköping varslar ett 30-tal medarbetare om uppsägning på grund av arbetsbrist. Detta som del av en stor omorganisation, berättar vd Jesper Fredmark på onsdagen. 

– Det är en omorganisation som är direkt nödvändig för att ge oss förutsättningar och trygghet för framtiden, säger han.

Fackliga förhandlingar kommer nu att inledas. Det är i nuläget oklart exakt hur många av de omkring 80 personer som idag är anställda på flygplatsen som kommer att påverkas av varslet.

undefined
Trots dagens varsel är vd Jesper Fredmark på Stockholm Skavsta airport optimistisk inför framtiden.

– Jag vill vara väldigt tydlig med att det inte är klart precis hur det här kommer att utformas och jag vill inte spekulera för mycket i hur många som kommer att behöva sluta. Alla verksamheter berörs. De fackliga förhandlingarna ska respekteras.

Vad säger era anställda om det här idag?

– Det är många som tycker att det är väldigt tråkigt. Det är jobbigt, det är såklart inget som är kul. Men för verksamheten är det nödvändigt.

Medier har kallat den för en "spökflygplats". Under flera år har verksamheten dragits med miljonunderskott. I samband med pandemin störtdök flygandet från Stockholm Skavsta airport, och den effekten ligger i stort sett kvar. 2021 valde lågprisbolaget Ryanair att lämna flygplatsen, vilket blev ytterligare ett hårt slag mot verksamheten.

Från att ha varit Sveriges tredje största flygplats, med 2,3 miljoner årliga resenärer 2019, har antalet besökare på flygplatsen idag minskat till en fjärdedel av det antalet. Idag flyger bara två bolag från Skavsta, Wizzair och Norwegian.

– Situationen har varit ansträngd över längre tid, det är vi fullt medvetna om. Och det kommer fortsatt att vara ansträngt. Vi anpassar nu verksamheten efter den produktionsbild och de behov vi ser framåt.

undefined
På Stockholm Skavsta airport passerar både kommersiellt flyg för charter och reguljära resenärer, fraktflyg, ambulansflyg och andra samhällsnyttiga funktioner.

I närtid ser det alltså dystert ut – samtidigt som Skavsta har stora ambitioner för framtiden. På sikt är Jesper Fredmark övertygad om att flygplatsen kommer att ha möjlighet att utvidgas och nyanställa igen.

– Jag är övertygad om att vi kommer att komma tillbaka till att vara Sveriges tredje största flygplats. Vår geografiska position, den efterfrågan som finns och att vi verkar på flera områden inom både kommersiell trafik och samhällsnyttig produktion. Det gör att vi, när produktionsbilden växer, kommer att kunna anställa igen.

Förra året valde fastighetsbolaget Arlandastad group AB att köpa flygplatsen, och cirka fem miljoner kvadratmeter mark runtomkring. När järnvägsförbindelsen Ostlänken kommer på plats 2035 kommer Stockholm Skavsta Airport ha en egen station längs rälsen, vilket ger flygplatsen ett extra attraktivt läge.

undefined
Kjell-Åke Westin, styrelseordförande för Skavsta.

I en intervju med Svenska Dagbladet i våras sa Kjell-Åke Westin, styrelseordförande för Skavsta, att flygplatsen "skulle kunna hantera allt flyg från Bromma redan i dag".

– Så är det självklart fortfarande. Vi är ett tydligt alternativ till Bromma. Vi kan hantera den produktionen redan idag. 

Trots att flygplatsen har så ljusa framtidsvisioner så ser Jesper Fredmark det som oundvikligt att göra sig av med en stor andel av de anställda nu.

– Vi ska inte agera på våra ambitioner och långsiktiga målsättningar. I den här omorganisationen utgår vi från dagens produktionsbild. 

– Men självklart känns det enormt tråkigt. Det är enormt beklagligt att behöva presentera den tänkta omorganisationen, men det är det här vi behöver göra för att trygga verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!