– Vi hade 15 procent fler gäster än förra året och den bästa omsättningen på flera år, säger Per Keller, vd på Clarion Hotel Kompaniet i Nyköping.
Många av de nya gästerna är barnfamiljer som ofta bestämmer sig med kort varsel. Ökningen var så stor att han tvingades gå ut och söka mer personal mitt under säsongen.
– I början av juni hade vi en grundbemanning som vi trodde att vi skulle klara oss med, men sen small det till väldigt fort.
Även Best Western Blommenhof och Scandic Nyköping City har haft fler barnfötter i hotellkorridorerna än tidigare.
– Det har varit vår bästa sommar, i både juli och augusti sålde vi mest rum någonsin. Jag tror att många väljer att turista i Sverige och vi i Nyköping har bra draghjälp av Kolmården, säger Marie Alexandersson, vd på Blommenhof.
Tell Mellander på Scandic instämmer i bilden.
– Det blev en kanonsommar, mycket bättre än vad vi räknat med.
Han har haft 90 procents beläggning, vilket är lika mycket som i fjol, men ändå har omsättningen ökat eftersom gästerna spenderat mer. Det har nu passerat två somrar sedan Ryanair drog ner kraftigt på Skavsta, men de utländska gästerna fortsätter att komma.
– Jag upplever att det är mer bilburna turister. De kommer hit för att uppleva Nyköping och regionen, och stannar ofta några dagar, säger Tell Mellander.
Per Keller på Kompaniet har jobbat särskilt för att locka hit tyskar, österrikare och schweizare.
– Det handlar mycket om hur vi paketerar och presenterar Nyköping. Det är en fantastisk stad som står sig väl jämfört med andra sommarstäder i Europa.