Det är han som leder Luftstridsskolans flygande julgran under tisdagen. Han är formationsledare för årets flygning, med förväntad tid över Nyköping 14:59 och Stigtomta 15:01.
– Jag har varit med tidigare och flugit på olika platser men nu är det första gången som jag får leda formationen, säger han.
Som ledare ansvarar han för hela flygningen. Hur man flyger, var man flyger, hur formationen ska se ut och sedan håller han kontakt med alla berörda luftrum.
I år är tolv flygplan med och flyger på en höjd av cirka 1 000 fot, vilket motsvarar ungefär 340 meter. Hastigheten ligger på cirka 400 km/h och avståndet mellan planen är 10–15 meter.
– Det är ungefär ett vingspanns avstånd.
Flygningen görs helt manuellt.
– Man sitter med gasen i handen, spaken i näven och en blick på var man har varandra, säger han.
Vad är det farligaste med att flyga i formation?
– Om vädret är dåligt och vi flyger precis under molnen och vi plötsligt hamnar i moln som är väldigt täta. Då kan det bli så att man tappar sikten till övriga plan och kan flyga in i varandra, säger Fredrik Jansson och fortsätter:
– Jag var med om en liknande situation för några år sedan när jag flög längre bak i formationen. Men det är bestämt i förväg vad alla ska göra, piloterna tar sig ur gruppen åt olika håll, så allt gick bra.
Men det sker på formationsledarens kommando.
– Jag ropar ut "split up" i radion och då vet alla vad som gäller.
Fredrik Jansson har fått "Diana" som sitt "callsign". Det är som ett smeknamn som man får på sin division av chefer och kollegor. Det ska vara något som känns lämpligt, men det används mest när man övar med andra länder. Något som ska vara lätt att uttala.
– Jag fick "Diana" efter jaktgudinnan. Jag jagar mycket vilt och jag har luftstrid som specialitet, säger han.
Fredrik Jansson började flyga i försvaret 2014 och två år senare började han flyga Jas 39 Gripen. Han är anställd vid flygflottiljen Såtenäs som ligger mellan Lidköping och Trollhättan.
– Sedan 2020 har jag jobbat som flyglärare på Malmen i Linköping och utbildat elever på skolflygplanet SK 60. Men efter sommaren ska jag tillbaks till Såtenäs på heltid.
Vad är skillnaden på att flyga SK 60 och Jas?
– I Jasen händer allt mycket fortare och det finns fartresurser i alla lägen. Förkortningen betyder ju jakt, attack och spaning och det här flygplanet har mer av allt, säger han.