Studenter blåsta på både kryssning och pengar

Corona satte stopp för den efterlängtade studentkryssningen på Östersjön. "Vi vill ha tillbaka våra pengar", säger Julia Hirvikoski och hennes tjejkompisar från Nyköping.

De kanske hellre hade hängt på en bardisk på studentkryssningen. Men nu när resan inte kan genomföras vill de åtminstone få tillbaka sina pengar. Från vänster Emma Edlund, Julia Hirvikoski, Denise Granat och Hilma Sjöberg.

De kanske hellre hade hängt på en bardisk på studentkryssningen. Men nu när resan inte kan genomföras vill de åtminstone få tillbaka sina pengar. Från vänster Emma Edlund, Julia Hirvikoski, Denise Granat och Hilma Sjöberg.

Foto: Ann-Katrin Drevfjäll

Nyköping2020-05-24 21:12

Företaget Fun cruises har arrangerat de årliga studentkryssningarna på Östersjön i 16 år. Den 7 april skulle Julia och hennes klasskamrater Emma Edlund, Denise Granat och Hilma Sjöberg åkt på en av de fyra planerade kryssningarna tillsammans med tusentals andra studenter från andra städer. 

Biljetterna släpptes i september och kvartetten hängde på låset för att försäkra sig om en hytt. Då fanns inte en tanke på att det kunde komma några hinder. Ingen läste väl heller avbokningsreglerna särskilt noga, det fanns ju inte på kartan att någon skulle hoppa av.

När smittan kröp närmare flyttade kryssningsföretaget fram avgångsdatum till den 23 maj. Då angavs att de som bokade av endast skulle få tillbaka 50 procent av det redan inbetalade beloppet. 

– Vi tog det lugnt och accepterade ombokningen. VI hade ändå betalat 1500 kronor var och vi ville få tillbaka hela beloppet om det inte blev någon resa.

Rätt snart stod det klart att covid-19 inte var en snabbt övergående smitta. Och nu har kryssningsföretaget flyttat fram avgången till den 29 september.

– Då är det inte längre aktuellt för oss att åka. Då har höstterminen börjat och vi ska plugga vidare. 

Tjejerna har reklamerat resan för att få tillbaka hela beloppet. 

– Ändå får vi mejl om att vi valt att behålla bokningen. Det känns orättvist, de cashar bara in våra pengar. 

Pernilla Ek, konsumentvägledare i Nyköping har fått samtal från många ungdomar som råkat ut för samma sak. Hon säger att reglerna i båtpassagerarförordningen är tydliga.

– Om resan blivit inställd ska pengarna återbetalas. Men det verkar inte Fun cruises följa. De erbjuder 50 procent och skriver samtidigt att den som accepterar det inte har rätt att driva frågan vidare till någon annan instans. Så får man inte göra. 

Att företaget erbjuder kryssning vid ett senare tillfälle fritar dem inte från ansvar, säger hon.

– Det är inget fel att erbjuda ombokning men det passar ju inte för alla. Så då ska de få pengarna tillbaka. 

Vad kan ungdomarna göra?

– De ska kräva återbetalning. Om de inte får full betalning kan de anmäla företaget till Konsumentverket som ibland driver egna processer. Allmänna reklamationsnämnden är också ett alternativ, annars återstår att vända sig till tingsrätten. 

Företaget Fun cruises hänvisar frågor till mejl men har inte besvarat tidningens mejlade frågor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!