Vid en parkeringsficka längs med länsväg 800 innan Stavsjö har Sune Karlsson stannat med sin timmerbil för att sopa bort all snö från lamporna på både släp och dragbil.
– Nu ska jag köra ut på E4 och jag vill att lamporna på släp och lastbil ska var fria från snö och is så att bilisterna ser mig, säger Sune Karlsson.
Han har nyligen hämtat och lastat 64 ton timmer från Frusta allmänning vid Ehrendal, nära Gnesta.
– Jag började köra själv vid 19 års ålder och fyller 72 år nu i år. Och det är det bästa jobbet som finns, det är roligt. Annars skulle jag inte hållit på i 53 år, säger Sune och skrattar.
Men att köra 64 ton timmer på en liten skogsväg, blir man inte nervös över att hamna i diket ?
– Nej, jag är så van. Men jag kan förstå att nybörjare tycker att det kan vara svårt. Man får vara försiktig och tänka långt i förväg och på skogsvägarna är det viktigt att inte åka för nära vägkanten.
Dagens lastbil är utrustad med en kran och hytt som används då timret ska lastas på bilen.
– Det är inget problem när vi lastar timret, det var värre förr när vi satt på en plåtsits och lastade. Jag kommer ihåg när farsan hade köpt armépälsar, de var så tynga att man knappt lyckades lyfta upp de till kranen. Det har blivit bättre, det är en jädrans skillnad nu.
För att lättare komma fram på hala små skogsvägar är lastbilen utrustad med ett sandaggregat som sitter framför bakhjulen.
– Den här lastbilen driver på alla bakhjulen, det är en skogsbil som är anpassad för timmerkörning. Och jag har snökedjor som jag kan sätta på bakhjulen om de skulle behövas, säger Sune Karlsson.
Den senaste tiden har en hel del lastbilar kört av på E4 runt Nyköping, hur är vägarna?
– Det har varit rena rama blankisen. Nere i Stavsjö har det varit halt på många ställen, på E4. Jag har försökt stanna och tvingats pumpa på bromsen och gått ut i kanten på vägen. Det har varit riktigt halt.
I slutet av januari välte en timmerbil som vält i södergående riktning, mellan Ålberga och Stavsjö.
– Man blir rädd när man ser varningsblinkers på bilarna framför. Det är otäckt när man ska få stopp på allting, då gäller det att alla bromsar funkar. Har man ingen ABS på släpet då kommer släpet på sidan av lastbilen. Men det är bättre bilar nu mot hur det var när jag började för 53 år sedan, säger Sune Karlsson.