Peter Brynolf och Jonas Ljung har under Ă„ret visat sin show Stalker i New York. Ăver 150 förestĂ€llningar har det blivit. Nu Ă€r de tillbaka i Sverige, och i höst blir det turnĂ© hĂ€r, med stopp i bland annat Nyköping.
Biljetterna slÀpptes fredag 6 december.
â Det ska bli jĂ€ttekul att fĂ„ möta den svenska publiken igen, som ocksĂ„ Ă€r fantastisk. Den amerikanska Ă€r kanske Ă€nnu mer extrovert, vi har haft stĂ„ende ovationer och folk som skriker rakt ut i salongen. Svenskarna visar sin uppskattning pĂ„ lite mer svenskt sĂ€tt, sĂ€ger Jonas Ljung om skillnaden mellan att upptrĂ€da pĂ„ andra sidan Atlanten och hĂ€r.
Men i grunden Àr olikheterna inte sÄ stora, menar Peter Brynolf.
â MĂ€nniskor Ă€r mĂ€nniskor oavsett var de bor och var de kommer ifrĂ„n. Folk agerar pĂ„ ungefĂ€r samma sĂ€tt och vi kan anvĂ€nda oss av samma metoder i New York och Nyköping, sĂ€ger han.
Stalker Àr en förestÀllning som bygger mycket pÄ att publiken involveras, framhÄller duon.
â Vill man bara titta sĂ„ gĂ„r det naturligtvis bra, men det Ă€r en vĂ€ldigt interaktiv upplevelse, sĂ€ger Jonas Ljung.
FörestÀllningens namn, Stalker, kan ses som en kommentar till hur samhÀllet ser ut.
â Som vi lever vĂ„ra liv i dag sĂ„ Ă€r vi alla stalkade och har alla mer eller mindre blivit stalkers, sĂ„ som vi agerar i sociala medier, sĂ€ger Peter Brynolf.
PÄ vilket sÀtt detta syns i förestÀllningen vill de inte berÀtta sÄ mycket om pÄ förhand, men:
â De sista tio minuterna sĂ„ förstĂ„r alla exakt varför förestĂ€llningen heter som den gör, sĂ€ger Peter Brynolf.
NÀr duon besökte Nyköping 2022, Àven dÄ med Stalker, skrev SN:s recensent efterÄt:
â Efter tvĂ„ timmar Ă€r samtliga i den stora publiken totalt bortkollrade. Vi vet inte lĂ€ngre om vi ska skratta eller stĂ€nga av vĂ„ra mobiler permanent.
Höstens turné börjar pÄ Cirkus i Stockholm den 11 september 2025. Den 21 november kommer de till Nyköping och Rosvalla, ett av mÄnga stopp runtom i landet.
Trolleri, trick och illusioner fascinerade redan som barn, berÀttar de. NÀr de bÄda bodde i Göteborg trÀffades de pÄ "Magiska klubben" dÀr, och började sÄ smÄningom samarbeta.
Hur blir man en bra magiker?
â Det krĂ€vs som med allt annat man vill bli bra pĂ„ trĂ€ning. Ăvning, övning, övning. Talang handlar om att tycka att nĂ„got Ă€r tillrĂ€ckligt kul för att orka lĂ€gga ner den tid det tar att bli bra pĂ„ nĂ„gonting, sĂ€ger Peter Brynolf.
Nu Àr ni ju rutinerade. Men misslyckas ni ÀndÄ ibland, hÀnder det att det gÄr fel?
â Ja. Stalker Ă€r en sĂ„ speciell förestĂ€llning, nĂ€stan varje kvĂ€ll Ă€r det nĂ„nting som inte gĂ„r som det var tĂ€nkt, för vi balanserar verkligen pĂ„ grĂ€nsen för vad som Ă€r möjligt att göra.Men det gör ingenting, det Ă€r det fantastiska med Stalker, att varje kvĂ€ll blir förestĂ€llningen ett eget vĂ€sen, sĂ€ger Jonas Ljung.
MÀrker publiken nÀr det gÄr snett?
â Ibland, oftast inte.
I New York har mÄnga sett förestÀllningen flera gÄnger, berÀttar duon. Publiken vill förstÄ vad de har varit med om, och förvissa sig om att det inte Àr skÄdespelare i salongen, utan att det verkligen Àr den vanliga publiken som involveras. Men tricken lyckas de nog ÀndÄ inte avslöja.
â Jag skulle sĂ€ga att de har ingen aning, Ă€ven om de varit dĂ€r flera gĂ„nger, sĂ€ger Peter Brynolf.
Men ingenting Àr uppgjort pÄ förhand, understryker de.
â Det vi gör i mĂ„nga fall i Stalker Ă€r sĂ„ ofattbart att det ligger nĂ€ra till hands att tĂ€nka att det mĂ„ste vara uppgjort. Men vi fuskar aldrig. Allt Ă€r pĂ„ riktigt, och ingenting Ă€r naturligtvis övernaturligt, sĂ€ger Jonas Ljung.
Biljetterna slÀpps via Tickster.