Superentreprenören: "Jag ångrar ingenting"

Frågan förvånar henne inte – men den skaver.
– Det är typiskt att jag som kvinna och entreprenör får svara på frågor om mitt familjeliv, säger Kristina Lindhe, skapare av det internationella varumärket Lexington.

Kristina Lindhe har inget emot att svara på frågor om hur det är att kombinera ett framgångsrikt entreprenörskap med familjelivet. Men varför är det fortfarande kvinnor som får dessa frågor?, undrar hon.

Kristina Lindhe har inget emot att svara på frågor om hur det är att kombinera ett framgångsrikt entreprenörskap med familjelivet. Men varför är det fortfarande kvinnor som får dessa frågor?, undrar hon.

Foto: Byråbild

Nyköping2024-11-25 12:02

Det är inte så att hon duckar.

Genom ett medvetet och outtröttligt fokus på varumärkesbyggande bröt Kristina Lindhe ny mark inom inredningsbranschen och skapade ett företag med omsättningssiffror på 100-tals miljoner kronor. Samtidigt hade hon man och barn.

Frågan om hur man hittar balans är så klart relevant och Kristina Lindhe svarar gärna. Men sannolikt hade en manlig entreprenör inte fått samma fråga. Och det är irriterande, förklarar hon.

– Det säger något om var vi befinner oss i dag. Det finns fortfarande skillnader i hur människor bemöts beroende på kön. Jag önskar att vi kommit längre.

undefined
Varje land har sina egna mått på hur ett lakan ska se ut. Det var en speciell utmaning när företaget skulle växa globalt, berättar Kristina Lindhe.

När Kristina Lindhe växte upp i Nyköping fanns det inte tankevärlden att hon en dag skulle skapa och leda ett stort internationellt företag. I stället utbildade hon sig till lärare i Stockholm – men karriären blev kort.

Hon kände ett sug efter att jobba med inredning och öppnade ett par sommarbutiker i Nyköping och Trosa. Senare startade hon företaget Arctic wool design, som framgångsrikt sålde yllefiltar både i Sverige och utomlands.

Men hon hade en dröm om att skapa något större – och under några resor till USA började en tanke att ta form.

Innan hon började på lärarhögskolan hade hon träffat sin blivande man, Tommy Lindhe. Han utbildade sig till ekonom och tog senare med familjen med på tjänsteresor över Atlanten. När hon såg östkustens vita hus med branta tak, marina inslag och nyckelfärgerna blått, vitt och rött blev hon förälskad.

– Det slog mig att New England-stilen fanns inom till exempel klädbranschen, men inte inom inredning, berättar hon.

undefined
När Kristina Lindhe var i USA förälskade hon sig i New England-stilen. Hon skapade företaget Lexington som införde livsstil som marknadsföringsmetod inom inredning.

Inom inredning har en handduk traditionellt sålts som en handduk. Varför inte sälja inredning på ett annat sätt? Handduken – och andra inredningsprodukter, som lakan, filtar och kuddar – skulle marknadsföras som delar av en livsstil: New England-stilen.

Kristina Lindhe prövade sin idé mot andra och budskapet var: "Du är något på spåren." Hon startade Lexington 1997, tillsammans med sin man och tre andra delägare. Namnet köpte de loss från ett annat bolag.

Det är nu som framgångsresan börjar. Från ingenting skapar de ett företag som till slut omsätter dryga 320 miljoner kronor, har ett 100-tal anställda och vars produkter säljs över hela världen.

Resan var fantastisk – men krävde en stor arbetsinsats.

– Det är en utmaning att växa. Bara logistiken, att se till att alla butiker världen över har rätt produkter, var krävande. Produkten lakan är speciellt utmanande. Varje land har sina egna storlekar. Lexington skulle stå för kvalité, så inget fick gå fel.

undefined
Butiker och produkter valdes ut med extrem stor noggrannhet, berättar Kristina Lindhe. Ett fullständigt fokus på varumärket var nyckeln till framgången.

Vad tror du är nyckeln till Lexingtons framgång?

– Det är att vi väldigt konsekvent arbetade med vårt varumärke. Vi valde ut återförsäljare och produkter med extremt stor noggrannhet.

Under resan levde Tommy och Kristina Lindhe också ett familjeliv. Det är dags att återvända till frågan: Hur hittar man balansen?

Det finns ingen balans, förklarar hon.

– Det finns romantiska föreställningar om hur det är att driva eget företag, att man kan styra över sin egen tid och ta semester när man vill. Så är det inte. Man måste ständigt vara på tå och gripa tillfällen i flykten. Annars kanske det där avgörande ögonblicket försvinna.

Hur får man det att fungera då?

– Även om det inte går att hitta balans kan man hitta en harmoni. I mitt fall hade jag en partner som var delaktig i barnen och då fungerar det. Tyvärr finns det fortfarande kvinnor som lever med män som inte tar ett lika stort ansvar – och då blir det tuffare.

I dag är Lexington ett avslutat kapitel för Kristina Lindhe. År 2023 såldes företaget till den finländska koncernen Manna.

Sin nyvunna tid har hon investerat i 17-nätverket, en samling av kvinnliga entreprenörer som verkar för att fler kvinnor ska starta företag. Hon har också nyss skrivit en bok om sin resa, Från lakan till livsstil.

undefined
Kristina Lindhe 2019, när Lexington gick back och stängde på flera orter på grund av minskad handel i de fysiska butikerna.

Vilket är det viktigaste tips till de som vill starta företag?

– Bara gör det. Om man har en idé som man tror på är det bara att sätta igång. Sedan gäller det att vara ihärdig.

Tvingades du försaka något under din egen resa?

– Det är möjligt men det är ingenting jag ångrar i så fall. Resan med Lexington gav mig så otroligt mycket tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!