– I den första etappen investerar vi 600 miljoner kronor. Det är en stor satsning som visar på hur mycket vi tror på Nyköping.
Den 14 juni 2021 har politiker och tjänstemän från kommunen samlats på Arnö industriområde. Företaget Infrahubs vd Hans Bengtsson har precis släppt nyheten om sin jättesatsning på ett logistikcenter i Nyköping.
Första etappen är att bygga en 80 000 kvadratmeter stor anläggning, berättar han. I andra etappen ska ytterligare två anläggningar byggas.
Kommunens representanter ler i högsommarvärmen. Satsningen har potential att skapa minst 200 nya jobb. Eftersom kommunen äger marken ska ett markanvisningsavtal skrivas inom kort, berättar kommunalråd Urban Granström (S).
– Det är det största av det här slaget som jag varit med och fattat beslut om, säger han.
Det tar inte stopp där. Två veckor senare ler tillväxtdrömmarna åter över Arnö industriområde.
Den 29 juni meddelar det statliga bolaget Orio – sprunget ur SAAB:s gamla reservdelslager på Arnö – att de också ska bygga ett logistikcenter, på platsen närmast sin anläggning.
Projektet att förädla det 400 000 kvadratmeter stora området ska genomföras i ett joint venture tillsammans med företaget Logistic contractor. En satsning som kan ge 500 nya jobb, berättar Gustaf Ljunggren, som då var vd på Orio.
– Vi ser att den här oslipade diamanten, Nyköping, ska på kartan nu, säger han till SN:s reporter.
Men det blev inget av förespeglingarna om guld och gröna skogar. I stället blev det ett 400 000 kvadratmeter stort kalhygge.
Hur blev det så?
Spiken i kistan för Orios uteblivna satsning sattes i juni 2022, då staten sålde Orio till bilåterförsäljaren Hedin mobility group. När köpet var klart upphörde det joint venture som Orio ingått med Logistic contractor.
– När Orio förvärvades av Hedin Bil under 2022 valde den nya ledningen att utnyttja sin avtalsmässiga rätt att avsluta samarbetet, förklarar i dag Martin Häller, vice vd på Logistic contractor, i ett mejl till SN.
Logistic contractor verkar inte sörja den uteblivna satsningen. När projektet levde var intresset från företag att etablera sig på området lågt, berättar Martin Häller.
Orios ledning tycks ha missbedömt situationen totalt – i alla fall till en början. Några månader efter det att satsningen hade presenterats började det statliga bolaget avverka all skog på det gigantiska området.
När SN ställde kritiska frågor till Orio och Logistic contractor om avverkningens negativa klimatavtryck, lyfte bolagen fram att de nya anläggningarna skulle få solpaneler.
Det blev inga anläggningar. Och inga solpaneler. Men skogen är borta.
– Orio som markägare tog beslut om avverkning i förtid, det vill säga innan avtal var tecknat med någon som ville etablera sig där. Det var inget beslut som vi deltog i, förklarar Martin Hällner.
Orio finns inte längre.
SN har i stället sökt kommentarer om kalhygget och den uteblivna satsningen från regeringskansliets avdelning för bolag med statligt ägande, som inte vill uttala sig.
Då återstår den andra logistiksatsningen, den som Infrahubs skulle genomföra på kommunal mark.
Några dagar efter det att projektet presenterades ingick företaget och kommunen ett markaanvisningsavtal, som innebar att företaget hade företräde till marken under ett år.
Efter ett år hade ingenting hänt. Tillväxtdrömmarna var dock inte krossade. Avtalet förlängdes på företagets begäran. Men i början på 2023 löpte det slutligen ut. Det stod klart att satsningen inte skulle bli av.
– Självklart är det tråkigt att fastighetsutvecklaren inte hade möjlighet att gå framåt med sin idé, säger kommunens näringslivschef Sofia Rydingsvärd i dag.
Hur viktigt är det för kommunen att marken tas i anspråk av verksamheter?
– Det är jätteviktigt, vi ser vår egen mark som en långsiktigt värdefull resurs där vi kan få in rätt företag som skapar nya arbetstillfällen och därmed starkare tillväxt.
I dag har det växt upp en hel del sly på kalhygget som omger dåvarande Orios anläggning. Späda lövträd samsas med små barrträd. Blir det skog igen, eller har den nuvarande ägaren andra planer?
– Det pågår ett arbete inom koncernen där vi ser över flera olika alternativ för vad som ska ske med marken, säger Lisa Karlsson, platschef på Hedin parts and logistics AB.
SN har sökt en kommentar från Infrahubs under en veckas tid.