När Nyköpings trafikpolis såg lastbilen blev de misstänksamma. Den såg väldigt tung ut. Efter att lasten hade vägts kunde man konstatera att bilen inte körde regelrätt.
– De har ju otur. För oss är det ju bra men man vill inte vara den som är den. Det är ju ändå synd om dem, säger Patrik Lindqvist ur produktionen från Alaska Film och TV.
Trafikpolisen har möjlighet att stanna fordon vid misstänkt övervikt, men enligt lastbilens chaufför Lars Bergholds är det i slutändan Transportstyrelsens uppgift att avgöra om lastbilen står på rätt sida av lagen eller inte.
Väljer myndigheten att bötfälla händelsen kan det hela komma att bli en dyr resa.
Hur mycket kan det kosta?
– Det vågar jag inte ens tänka på. Det kan bli jättedyrt – vi pratar ett par hundra tusen, säger Lars Bergholds.
Han medger att dispenstrafik måste följa vad som står i dispensen till punkt och pricka. Gör man inte det så faller allt – och varenda kilo räknas som övervikt.
– Det är lite som V75 –man gångrar antalet hästar man satsar på ett lopp, lika mycket gångrar du antalet ton med varandra. Det är dyrt att vara chaufför idag, säger han.
Lastbilen hade fått godkänt dispens för att väga upp emot 114 ton. När polisen vägde fordonet vägde den 108 ton men hade ett ton feldisponerat över fordonets axlar.