Erik och hans familj flyttade till trerumslägenheten i ett bostadsområde i Nyköping år 2016. Förra vintern upptäckte Erik svarta fläckar i taket i barnens sovrum och hörde av sig till Kungshem fastigheter som äger huset.
– Det kom en som jobbar för Kungshem fastigheter och han sa att det är jättefarligt, han skulle ta kontakt med sin gruppchef och återkomma. Men vi väntar fortfarande, vi har tagit kontakt med kundtjänsten flera gånger, säger Erik när SN träffar honom strax före jul förra året.
På bostadsbolagets hemsida kan man läsa "Kungshem fastigheter äger och förvaltar ett stort antal bostadshus och kommersiella lokaler i Nyköping och Oxelösund. Hos oss bor eller arbetar du i trivsamma fastigheter med attraktiva lägen."
Tidningen tar kontakt med Mats Andersson, förvaltningschef på Kungshem fastigheter:
– Jag kommenterar aldrig ett enskilt ärende när det gäller en anmälan, men det här låter konstigt för mig, säger han.
I vilket skick är de aktuella fastigheterna?
– Generellt är de i bra skick, för den ålder de har. De här fastigheterna är 58 år gamla, men väl underhållna. Men några enskilda felanmälningar tänker jag inte kommentera i tidningen, säger Mats Andersson.
Han menar att den som är missnöjd kan höra av sig till Hyresnämnden.
– Om man äger en fastighet och har hyresgäster, har man alltid felanmälningar som man tar hand om löpande. Är man missnöjd med sin hyresvärds agerande så kan man vända sig till Hyresnämnden och begära ett åtgärdsföreläggande, säger Mats Andersson.
Det var strax före jul, i december 2022. Några dagar efter tidningens frågor till Kungshem blev Erik kontaktad av sin hyresvärd, berättar han:
– Efter att jag hörde av mig till er har jag haft besök flera gånger. Det kom en kille från ett skadeteknikföretag och konstaterade att det var mögel, säger han.
En förklaring, säger Erik, skulle vara att ventilationen inte har fungerat som den ska.
– Hyresvärden har bett om ursäkt för att det har tagit lång tid.
När tidningen frågar Kungshems Mats Andersson varför det tog så lång tid att åtgärda problemet får vi följande svar via mejl:
"Jag kommenterar fortfarande inte enskilda fall/felanmälningar i media med hänsyn tagen till våra hyresgäster. Vi hanterar närmare 3 000 felanmälningar/jobb på ett år och ibland kan det gå fel av olika anledningar".
Fotnot: Erik heter något annat.