Nu är han rektor på Katrineholms tekniska college. I april bär det av mot Nyköpings gymnasium för Andreas Fager.
Det blir inte första gången.
– Jag trivdes väldigt bra i Nyköping. Jag uppskattade verkligen arbetet som gjordes på gymnasiet, av personal, administration, lärare och elevhälsoteam. Det finns väl en längtan och en känsla av att jag trivts bra där tidigare, säger Andreas Fager.
En längtan tillbaka?
– Ja, lite så. Jag tyckte om organisationen. Den är upplagd så att varje profession ska få möjlighet att lyckas i sin roll. Det tilltalar mig. Sedan ser jag givetvis fram emot att få lära känna ungdomarna i Nyköping igen.
Sist Andreas Fager arbetade på Nyköpings gymnasium var det som resultatsenhetschef. Han är gymnasielärare i historia och idrott i grunden och utbildade sig sedan till rektor.
– När du jobbar som lärare så får du en kick när du känner att dina elever lyckas. Samma sak blir det som rektor, fast du kanske gör det för fler. Kicken kanske inte kommer lika ofta, men när den kommer så känner du att du verkligen fått påverka ännu mer och fler.
Det har varit tumult på Nyköpings gymnasium, med en misshandel i ett klassrum, storbråk på skolgården, anlagda bränder, en hotfull situation på Skavsta elevhem. Den förra rektorn befarade att skolan blivit en arena för gängkriminalitet.
Vad tänker du om det här?
– Jag känner mig väldigt trygg med att mina kommande medarbetare genomför ett bra arbete i dag kring det trygghetsskapande arbete som finns.
Hur ska du som rektor få bukt med problemen som skolan tampas med?
– Du måste jobba förebyggande, skapa de relationer som behövs och vara närvarande i korridorer och elevnära miljöer för att lära känna elever och personal på ett bra sätt.
Hur blir din prägel på skolan?
– Min prägel kommer genomsyras av tillgänglighet. Jag gillar att vara med min personal och med mina elever. Jag rör mig ganska mycket i lokaler och klassrum.
Finns det någon utmaning med att bli rektor för Nyköpings gymnasium?
– Det är en utmaning och en spännande sådan. Det är en stor arbetsplats och stor samlingspunkt för Nyköpingsborna. När man tittar på en skola utifrån så mäts man mycket utifrån hårda värden, till exempel siffror. För att nå de där hårda värdena så är det de mjuka du måste närma dig först, det vill säga relationer, trygghet, att alla känner sig delaktiga och att kommunikationen är tydlig.
Är du nervös inför uppdraget?
– Nej, inte nervös. Förväntansfull. Jag tycker att det ska bli jätteroligt.